12 let v řetězech: Silná imprese z bavlníkových plantáží | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

12 let v řetězech: Silná imprese z bavlníkových plantáží

80% Recenze | Daniel Storch | 23.1.2014

Další oscarový kandidát vstupuje do českých kin právě dnes a jeho šance na pozlacení jsou dosti solidní. Ostatně už jen z titulu laureáta letošního Zlatého glóbu pro nejlepší drama a desítek dalších významných oborových i festivalových vavřínů. Z těch devíti nominací Akademie se prostě některá musí okotit, i kdyby mělo jít "jenom" o kostýmy nebo výpravu. Ať co do volby námětu, anebo skrze zpracování, 12 let v řetězech je rozhodně snímkem se zřetelnými a s oprávněnými ambicemi. Ačkoli, s trochou škodolibosti za kloboukem, je jeden docela zvědavý na ty davy protažených diváckých obličejů, které se vydaly do kina původně s tím, že je čekají nové Kořeny, případně jakási humanistická variace na Amistad.

Na všechny, kdož přivykli Spielbergovu dobrodružně romantickému boji ve jménu abolicionismu, který ostatně výrazně vystrkoval růžky i v jeho loňském Lincolnovi (více zde>>>), totiž čeká v přítomnosti 12 let v řetězech značné překvapení.

Dvojnásobné pak na ty, kteří ještě neměli tu čest s tvůrčí osobitostí režiséra Stevea McQueena, jenž se po tímto snímkem po pěti letech vrací k "tak trochu jinému" ztvárnění reálného lidského příběhu.

12 let v řetězech

Zatímco v Hladu a Studu se McQueen zabýval současností, případně nedávnou minulostí, ve 12 letech v řetězech se vydává do poloviny 19. století za mužem jménem Solomon Northup. Nebo ho jako muže chápal alespoň Sever, zatímco pro Jih Ameriky byl pořád jenom "negro".  Za výtečným houslistou, který v New Yorku požíval nejen svobody, ale zároveň dobré uznání v uměleckých kruzích, jimiž byl žádán. Jeho rodina si žila jako v bavlnce, všechno bylo ideální a hlavní hrdina s tváří britského rodáka Chiwetela Ejiofora, známého například z Potomků lidí, si neměl na co stěžovat.

Vinou únosu, a že lze podobnou situaci ztvárnit s hodně nepříjemným naturalismem bez hyperbol, ale bavlnku nahradila bavlna. Ústřední hrdina se dostal právě na Jih. Na místo, kde černoši neměli v dané době větší cenu než dobytek. A zde nakonec strávil dvanáct let. Kopu roků pod knutou nejrůznějších pánů a s jedinou jistotou. Ať už o životě Solomona Northupa rozhodoval relativně lidský a benevolentní majitel plantáže William Ford v podání Benedikta Cumberbatche, anebo násilnický alkoholik Epps v podání režisérova oblíbence Michaela Fassbendera, vždycky se tak dělo s jasným vědomím, že černošský virtuóz už nikdy neopustí pustinu kolem New Orleans. Že má nevolnictví a život v chatrči na doživotí. Tedy pokud se nestane zázrak.

Jelikož se ale zázrak přeci jen stal, podařilo se Northupovi nakonec odejít. A o svých zážitcích sepsal knihu vzpomínek, jež se stala námětem pro scenáristu Johna Ridleyho a posléze prací pro Steve McQueena.

Cítíte ten obrovský epický potenciál celé situace? Cítíte tu možnost ždímat do nekonečna patos z osudu člověka, který z volného života upadnul přímo do pekla na zemi, z nějž vede jen velmi nepravděpodobná cesta ven? Ano, cítit lze obojí. Ale přesto se v tomto snímku ničeho podobného nedočkáte.

12 let v řetězech

Režisér Steve McQueen, neplést s více než třicet let mrtvým slavným hercem, si totiž na patos nepotrpí. Stejně jako jsou mu cizí košatá vyprávění plná katarzí a zvratů. Je z těch filmařů, kteří k životu nepotřebují víc slov, než je nezbytně nutné, a to zjevně i v případě, že jim scénář napsal někdo jiný. Jeho zbraní je pocitovost. Od svých postav si udržuje až ledový odstup, vyjadřuje se hlavně obrazem a zajímají ho především hlubinné emoce. Je to mistr náznaku, kterému nic neříká ani okázalost, ani explicitní výrony lidskosti namačkané do jednorázových gest a výkřiků. A přesně tohle všechno se promítá i do jeho pochmurné serenády pod okny svobody pro orchestr z okovů a sadu nemilosrdných bičů.

12 let v řetězech je v podstatě film stejně introvertní a tichý jako jeho hlavní hrdina. Drama začíná a končí bez virblu, i když v něm paličky umějí uhodit. Lety prochází, aniž by si všímalo jednotlivých dní, a vedle úchvatně poetických obrazů staví silné momenty děsivé brutality a krvavého realismu. Ale přitom nechce hovořit ani tak o rasismu, anebo dokonce o mechanismech, které donutí člověka mlčet v momentě, kdy by se měl bouřit. Spíše z dálky, ovšem velmi důsledně sleduje situace ovlivňující osudy jedinců, kteří se stali třeba i přes silnou osobnost zbožím, a systém, jenž umožnil něco podobného.

Vlastně lze klidně tvrdit, že více než o myšlenkových pochodech hlavního hrdiny hovoří tento snímek především o přemýšlení velmi specifické a podivné doby, která přála jen malým, tichým, ale o to zajímavějším vzpourám. Na druhé straně právě ty ale umožnily 12 letům v řetězech, aby se staly i velmi výrazným hereckým filmem. A především Ejiofor, opět beze slov, jde v tomto ohledu až na dřeň, zásluhou čehož je jeho hrdina úžasně živý a plný lidskosti. Jak ve scénách interakce s bílými pány, tak v momentech, kdy se nachází ve svém vlastním vnitřním světě a prochází nelineárním obloukem od smíření k touze po vzdoru. Jeho výkon je prostě vzácný a velmi niterný, což se cení. Ale to samé lze říct o celém tomto filmu, třebaže k mainstreamovému publiku není tradičně příliš vstřícný a na své artovosti si dokonce okatě zakládá. Ovšem šlo od McQueena vůbec čekat jiný přístup? Hodně sebezapření ho muselo bezesporu stát už jen obsazení Brada Pitta, jednoho z hlavních producentů, do role tak trochu kouzelného pokrokového dědečka z Kanady, ale i i ústupky mají svoje meze. V tomhle snímku jde znovu hlavně svojí mlčenlivou cestou, následovat ho může diváka občas chvíli až fyzicky bolet, a je to zcela v pořádku. Steve McQueen je svůj a díky tomu také vzácný.

12 let v řetězech

12 let v řetězech