„Balet je vážná věc!“ a pak přišli Ballet Hommes Fatals | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

„Balet je vážná věc!“ a pak přišli Ballet Hommes Fatals

99% Recenze | Zuzana Rafajová | 3.3.2016

Zájezdové baletní soubory složené z mezinárodních hvězd nejsou v tanečním světě žádným unikem. Chce-li ovšem divák spatřit na jednom místě sólisty a hvězdy předních světových scén, musí se povětšinou vydat daleko za hranice republiky, nejlépe za moře do Japonska, protože z nějakého důvodu je v zemi vycházejícího slunce nejen vyšší koncentrace radioaktivity, ale rovněž gala představení, jichž se účastní skutečně ti nejlepší z nejlepších.

hommes-fatals-1
Ballet Hommes Fatals. Foto: Dasa Wharton

Na konci února se ovšem usmálo štěstí i na srdce Evropy. A když říkám usmálo, myslím tím rozchechtalo jako blázen. V neděli 28. února vystoupil v Divadle Hybernia soubor Ballet Hommes Fatals, těleso čítající deset mimořádných umělců, absolventů baletních akademií z nejprestižnějších (namátkou Baletní Akademie Tesco Express, Ballet School Of Labor School Highly Obsessed with Image – známa též pod zkratkou BOLSHOI, Fuenlobrada International Fouette Academy – FIFA, či lokální Baletní univerzita Volkswagen v Mladé Boleslavi), brilantních jevištních osobností, které svou vytříbenou technikou, magnetizujícím charismatem a hluboce pravdivým hereckým projevem nechávají diváky zapomenout na biologické potřeby kyslíku a plní jejich plíce, srdce, jakož i duše ryzím, nefalšovaným uměním a nedotknutelnou krásou. Pro diváky byl připraven barvitý program čítající velkolepé tituly a i jediný letmý pohled sliboval nevídané zážitky.

Hvězdou z nejjiskřivějších, která se uvolila svou takřka božskou aurou zaštítit nově vzniklé těleso,  je bez větší nadsázky Anastasia Prekrasnaja, tanečnice, jíž se vzdělání nedostalo nikde jinde než ve světoznámé baletní Akademii Vaganovové v Petrohradě. S partnerem Vladimírem Škodou a sborem svých kolegyň zahájila večer fragmentem z Labutího jezera, baletu, v němž nejlépe vynikly její skvostné, právem oslavované graciézní linie nekonečně dlouhých arabesek a elegantní port de bras. Preciznost, s jakou bez zaváhání v neúprosném tempu zatančila závěrečnou codu tzv. bílého pas de deux pak nikoho nenechala na pochybách o její všestrannosti.Vyzdvihnout je rovněž třeba výkon Ludmily Bezspakatové, která na poslední chvíli doplnila slavný pas de quatre malých labutí a podmanila si jej s oslnivou samozřejmostí sobě vlastní.

hommes-fatals-2
Ludmila Bezspakatova (Labutí jezero)

Členové Ballet Hommes Fatals ovšem nejsou jen prvotřídními aktivními umělci, interprety předepsaných rolí, ale rovněž přemýšlivými novátory. Uvědomují si, že má-li klasický balet přežít, je nutno jeho příběhy současným generacím představit v podobě, se kterou se mohou snáze ztotožnit. Proto byla Odettina tragédie, vrcholící v přidané choreografické miniatuře Umírající labuť skladatele C. Saint-Saënse, v níž strhující způsob, jakým Prekrasnaja vystihla dojemnost okamžiku vehnal slzy do očí jak nejednomu divákovi, tak několika jejím přihlížejícím kolegyním, zakončen krutým, existenciálním cinknutím mikrovlnné trouby. Bravo trojici choreografů souboru, jimiž jsou Mathias Deneux, Benjamin Husson a Guido Sarno.

Druhou polovinu večera otevíralo první jednání Spící krasavice. Zde coby víly přinášející dary malé Auroře zářily Raffaella Botoxina jako Víla něžnosti, spontánním nadšením nakažlivá Víla bezstarostnosti v podání Tiziany Tortelliny, jejíž dokonalá křivka nártu je bezpochyby snem nejednoho fetišisty, Pavlína Flatfootova the 2nd jako rázně zmatená, zmatené rázná Víla odvahy a všechny své kolegyně organizující Víla šeříková – Marie Bernardette Debonnefranquette. Hvězdou tohoto kusu byla ale Felicity Bigassova a nutno podotknout, že zcela po právu. Její dispozice braly dech, grand jeté svou dokonalostí až bodaly u srdce a skálopevná jistota ve výdržích a promenádách, prubířských kamenech tzv. Růžového adagia, nabývala až nadpozemských kvalit.

Následovalo pas de deux Diana a Acteon. Antickou bohyní lovu byla Typhanie Jetlag, jejíž šípy střílené z obrovského luku zasáhly každého zajíce i každou vílu stejně jako závěrečná fouettescodě neminula srdce diváků. Partnerem jí byl Boris Vaselinov, jeden z nejmužnějších představitelů Acteona, jakého dnešní baletní svět nabízí. Byť vzrůstem malý, naplnil tanečník celý sál svým pulsujícím, živočišným charismatem lépe než mnoho jeho dvoumetrových kolegů, což nejednoho vede k myšlence, že mít Vaselinov o pár centimetrů více, byl by jeho energický výkon pro diváka fatálním.

hommes-fatals-3
Pavlína Flatfootova the 2nd, Myrtha. Foto: Dasa Wharton

Romantismus, období prvních velkých baletních ženských hvězd, zastupoval fragment z druhého jednání baletu Giselle. Myrthu, chladnokrevnou královnu vil, ztvárnila Pavlína Flatfootová, jejíž chodidla dělají skutečnou čest jejímu jménu. Flatfootová mrazivou dokonalostí ovládala jeviště a její smrtící výraz dával zcela nové, netušené rozměry pojmu „vysunout bradu bojovně vpřed.“ Rolí Myrtiných družek, dle originálního libreta jménem Zulmé a Moyna, se zhostily Marie Bernardette Debonnefranquette a zejména skvostná Tiziana Tortellina, hluboce dojemná a ještě hlouběji dojatá osudem své hrdinky.

Poté se na jeviště ještě jednou vrátila zhmotněná, antickému ideálu odpovídající krása ve formě Prekrasné. S královskou majestátností zatančila známou variaci z baletu Raymonda za doprovodu Glazunovovy hudby a recitované ódy na ni samotnou. Ne nadarmo je baleríniným mottem: „Krása je balet – balet jsem já!“

Poslední choreografií večera byl tradiční Don Quijote. Do děje diváky zasvětil úvodní fotoromán o nešťastné dívce Kitri, která dlouho a všude, přesto marně hledala lásku, až se před ní jednoho večera v baru objevil temperamentní Basil a vášnivá láska, která se mezi nimi rozhořela, zkrátka musela vést ke společné svatbě. Role Kitri nemohla připadnout nikomu jinému než fenomenální Ludmile Bezspakatové, oslňující tanečnici, která s lehkostí a profesionalitou překoná lecjakou technickou obtíž a ve své variaci s vějířem byla ztělesněním elektrizující přitažlivosti. Partnerem se jí stal host souboru, Pablo Quesadillas. Vysoký, elegantní, španělským temperamentem od obočí až po špičky nohou oplývající tanečník, jenž byl navíc spolehlivým partnerem, a pár se tak i ve složitých zvedaných figurách mohl předvést v zářivých barvách. Svatební veselí doplňovaly ještě dvě Kitriiny přítelkyně v podání Typhanie Jetlag a extaticky nadšené Felicity Bigossové.

hommes-fatals-4
Ballet Hommes Fatals. Foto: Marek Malis

Samotný závěr večera obstaralo krátké finále, v němž se na jevišti ještě jednou objevily všechny hvězdy souboru a společným ballabile se protančily až k závěrečné, výtvarně dokonalé apoteóze. Zážitek z večera byl dle očekávání jedinečný a o jeho mimořádnosti svědčí nejen nadšení v hledišti, ale rovněž na jevišti mezi participujícími tanečníky.

Umělecká uskupení  podobného založení nejsou ve světě ojedinělá (k nejznámějším patří např. Les Ballets Trocadero de Monte Carlo), nicméně jejich členové většinou nestojí rozkročeni mezi více tanečními soubory. Je proto nutné vyzdvihnout výkony všech umělců, kteří jsou členy Ballet Hommes Fatals vedle svých stálých angažmá (pod různými pseudonymy je můžete zahlédnout v souboru baletu Národního divadla (více >>>zde) a kteří v čase, jemuž normální lidé říkají volný, připravili tento program.

Je-li někdo zklamán, že si představení nechal ujít, jsou jeho emoce jedině pochopitelné, avšak. může zároveň hovořit o štěstí. Světovým baletním hvězdám se v Praze líbilo natolik, že se rozhodly svým uměním publikum hlavního města potěšit ještě dvakrát – 25. dubna a 18. května opět v Divadle Hybernia. A kdo ví, třeba prozře i divadlo Národní a otevře v budoucnu své brány tomuto bezkonkurenčnímu souboru, na jehož popsání neexistuje dostatečné množství superlativů.

Zuzana Rafajová

Zuzana Rafajová

Nechcete vidět, co jsem viděla. Ani já nechci vidět, co jsem viděla. A já to viděla!