Birds Build Nests Underground vydávají po pauze novinku nazvanou So As | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Birds Build Nests Underground vydávají po pauze novinku nazvanou So As

85% Recenze | Jan Faix | 15.6.2012

Pražská formace Birds Build Nests Underground po třech titulech v roce 2010 ve vydávání poněkud zvolnila a další album se tak dostává k veřejnosti až teď. Na koncertech však bylo nadále možné sledovat vývoj jejich konceptů směřujících k nacházení nových účinků spojování starších hudebních a filmových materiálů všeho druhu a jednotliví členové BBNU také expandovali do dalších projektů. V tom ohledu byly zřejmě nejviditelnější aktivity Petra Ference, například ve spolupráci s Martinem Janíčkem (album Tah na pražské značce Polí5) nebo s Tomášem Procházkou pod jménem Radio Royal (jejich nahrávky publikovalo už pražské vydavatelství KLaNGundKRaCH a ruský netlabel Clinical Archives). Deskou So As také BBNU znovu oživili vlastní vydavatelskou značku Love Nest, pod níž vydali především svůj Andělem oceněný vinylový debut Night Night (2007), a zároveň navázali spolupráci také s pozoruhodným britsko-polským labelem Lumberton Trading Company, jenž má v katalogu i taková jména jako Michael Gira či Faust.

CD So As je nosičem, který zatím nejlépe postihuje všechny rozměry tvorby BBNU. Kromě čtyř kompozic dvou experimentátorů s gramofony, Petra Ference a Michala Brunclíka, totiž obsahuje také desetiminutový videozáznam, v němž si můžeme vychutnat práci i třetího člena, Martina Ježka, který při koncertech improvizuje obrazovou složku s pomocí několika obstarožních osmi a šestnáctimilimetrových promítaček, diapozitivů apod.

Zvuková tvorba BBNU vždy vycházela především z práce s gramofony, při níž Brunclík s Ferencem neDJským a neremixérským způsobem kombinují a přetvářejí samply získané z desek opravdu různých žánrů i stáří. Někdy tak vytvořili takové zvuky, že jejich původní zdroj nebyl téměř zjistitelný, na této desce však zůstávají úryvky mnohem častěji ve své původní podobě, nebo přinejmenším tolik neztrácejí na charakteru žánru, z něhož vzešly, a So As je tak možná celkově přístupnější kolekcí. První skladba Sintordin nás například vrátí do freejazzové éry přelomu 60. a 70. let. Jednotlivé fráze dechových nástrojů, bicích a perkusí připomínají tehdejší vinyly Archieho Sheppa či Erica Dolphyho, ale do celku jsou poskládány již s jiným cítěním, poněkud legračně toporným. To vynikne zvláště při podivně strnulém "bicím sólu", kterému se vzápětí společně s dechy hurónsky vysměje i Vlasta Burian. Podobně tradičně vystavěná trojdílná forma se objeví i v dalším tracku. Jeho první části udávají rytmus i náladu především neučesané vokální smyčky a všudypřítomný praskot uprášených desek, následuje však překvapivě průrazný beat a pak závěr, v němž se oba předešlé materiály propojí. Užívat si tu lze ale hlavně osobitou práci v kombinování detailnějších barev, podobně jako i v následující nejdelší kompozici Axe Loop (16 minut). V ní se pomocí sytezátorových zvuků, ploch či vokálních úryvků obalených echem v duchu chladně psychedelické "kosmiche musik", transformovaným orchestrálním valům, jejichž patosu ale podlehl už dříve někdo za nás, freejazzovým dechovým vstupům i kdysijazzovým bicím ocitneme ztraceni v širokém bezčasém prostoru. Vzdáleni od povrchu naší planety zůstaneme i v poslední skladbě, kde se ale několik málo ozvěn pozemského hudebního života podařilo zachytit možná v konkrétnější i když kratší podobě a jejich jednoduchým navrstvením při téměř singlovém rozměru vznikla příjemně snivá nálada.

Počínaje již obalem čiší z celého tohoto CD velmi sympatická neokázalost. Všechny jeho složky (hudba, design i video) si žijí vlastním nenáročným životem bez potřeby na sebe nějak prvoplánově upozorňovat. BBNU jsou tady civilní a v dobrém rozpoložení.

Často se setkáváme s názorem, že se drtivá většina naší domácí hudební produkce již déle ani nevyrovnává běžnému dění v zahraničí. I So As nás ujišťuje, že toto tvrzení je potřeba usměrnit hlavně na mainstreamové žánry. V okrajovějších oblastech hudby se u nás můžeme setkat s tvorbou vycházející z mnohem jasnějších a silnějších uměleckých vizí, u níž nejistota při srovnávání s mezinárodní scénou není namístě. Deska So As je k poslechu i ke koupi například zde: http://bbnu.bandcamp.com/album/so-as

so as cover

Jan Faix

Jan Faix