Bonusovo Náměstí míru - opět ne tak úplně hip-hop | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Bonusovo Náměstí míru - opět ne tak úplně hip-hop

70% Recenze | Jan Faix | 30.11.2011

Během loňského roku se Martin Hůla, kterého jsme mohli již léta sledovat pod pseudonymem Bourek například v projektech Ememvoodoopökä, Sporto, Aran Epochal a pod., etabloval i coby sólově vystupující rapper Bonus. Dvěma EP a dlouhohrajícím debutem Konec civilizace si vytvořil image, které různí lidé vnímají poměrně rozdílnými způsoby. Někým je pokládán za nejsvěžejší vítr na české hip-hopové scéně, jiní si dokázali najít enormně bohatou škálu chyb, které jim na Bonusovi vadí: okázalé mentorující texty, ráčkování, podivné slovní obraty a dokonce se řady kritických názorů dočkaly i jeho egoistické pózy, sdělování velkých pravd o sobě apod., přestože u jiných rapperů se podobné věci berou jako běžná součást disciplíny nebo, pokud jsou dostatečně přehnané, i jako humorný prvek či správná ironie.

Nové album Náměstí míru pravděpodobně tyto rozpory mezi posluchači nerozřeší. Naopak i své dosavadní fanoušky se Bonus rozhodl dále škádlit. Již v souvislosti s první deskou odmítal jednoznačné spojování své produkce se zdejší hiphopovou scénou a na aktuální nahrávce to již důrazně potvrzuje posunem směrem ke svému uchopení popového i folkového výraziva a k přehlednějším písňovým formám. Rap je častěji vystřídán zpěvem a mezi hostujícími instrumentalisty se objevují například houslistka Barbara Barros, jazzový kontrabasista Lukáš Kytnar nebo třeba zpěvačka Johana Švarcová z kapely Kazety. Příjemný sound celého alba je z velké části postaven na strunných nástrojích, producent minulé desky Pe.Klo nahrál kytary, řada hostů ale obsluhuje také banjo, mandolínu, ukulele i steel kytaru.

Ať už ale posloucháme pop-rockový singl Okovy či třeba baladické Životopisy, může nás v textech nadále fascinovat autorova schopnost velmi detailně pojmenovávat pocity a myšlenky své generace, stavět z nich nápadité kontrasty a osobité nálady. Kritizovaných velkých frází ubylo, je ale otázka, zda je nahradilo něco podobně silného. Kdo se kolekci rozhodne probádat pozorněji, objeví mnoho okouzlujících momentů v textech, aranžích, samplech, oproti Konci civilizace ale více hrozí možnost, že z náhodného setkání či z nesoustředěného poslechu desky neuvízne v hlavě žádný konkrétní motiv. Pro posluchače s takovýmto přístupem ale Bonus zřejmě svou hudbu nedělá.

Stojí za to také upozornit, že vedle samotného alba zpracoval producent alba Tomáš Karásek ( alias Gargle&Expel ) zajímavě i zbytkový materiál z natáčení. Na netlabelu Surreal Madrid najdeme pod názvem Náměstí míru (outtakes) volně ke stažení také roztomilou koláž poskládanou z různých alternativních verzí, nevyužitých nápadů i mnoha náhodných zvukových útržků zaznamenaných při celé výrobě desky. Pokud by měl někdo pocit, že na Náměstí míru se toho mainstreamu sešlo opravdu moc, tento paralelní release poskytuje dostatečnou kompenzaci. V souladu se svým uměleckým jménem umí zkrátka Bonus vždycky nabídnout i něco navíc.

Jan Faix

Jan Faix

Pedagog, publicista, experimentující hudebník a spoluprovozovatel netlabelu Signals from Arkaim.