Theodoros od Beaty Hlavenkové: Sebevědomá sólistka miluje svůj život | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Theodoros od Beaty Hlavenkové: Sebevědomá sólistka miluje svůj život

85% Recenze | Veronika Vlachová | 22.11.2013

Přestože se klavíristka a skladatelka Beata Hlavenková pohybuje v hudebních vodách už spoustu let (nejprve jsme ji mohli potkat v pražských jazzových klubech s jejím triem, poté s uskupením Eternal Seekers), viditelnější se pro širší publikum stala až v souvislosti se svou kamarádkou Lenkou Dusilovou a kapelou Baromantika, za níž stojí její manžel Patrick Karpentski (vl. jm. Patrik Hlavenka) a Vilém Béreš, nebo s Ivou Bittovou. Na novince Theodoros se Hlavenková ukazuje jako sebevědomá sólistka, která miluje svůj život.

Beata Hlavenková, Joy for Joel, Animal Music, 2009

Debut z roku 2009 vyšvihl Beatu Hlavenkovou mezi nejzajímavější hudebnice českého jazzového nebe současnosti. Joy for Joel obsahoval její autorské jazzové kousky, na nichž spolupracovala s trumpetistkou Ingrid Jensen a saxofonistou Richem Perrym. Tehdy se věnovala nejen svému jazzovému triu, ale především synovi Mathiasovi Joelovi, po kterém svou první desku pojmenovala.

V pořadí druhá deska, pod kterou je plně autorsky podepsaná, se odkazuje na jméno druhorozeného syna Theodora Elia. Novinka Theodoros nezaznamenává jen mateřský milník crossoverové skladatelky a výborné klavíristky, ale také postoj k životu. „Theodoros“ znamená v řečtině Boží dar a tím je pro Hlavenkovou život samotný, tedy roky, měsíce a dny. Proto její dvojka obsahuje dvanáct skladeb pojmenovaných podle kalendářních měsíců s jejich rozeznatelnými náladami. Hlavenková se tak v tuto chvíli stává žánrově nezařaditelnou. Na začátku své kariéry jsme ji vnímali jako jazzovou klavíristku, spoluzasloužila se o vznik Katedry jazzové interpretace na JAMU v Brně a spolupráce s Lenkou Dusilovou na projektu Baromantika či Ivou Bittovou ji odvál zase o kus dál. Od jazzu sice zběhla, ale na albu Theodoros se to zdá jako silná výhoda.

Beata Hlavenková, Theodoros, Animal Music, 2013

Dvanáct skladeb se širokospektrálně rozpíná od jazzové improvizace přes minimalismus, vážnou hudbu s vlivy impresionismu (Aprilios, Dekemvrios) až po odlehčené písničkové melodie (Maios) či meditativní kousky (Ianouaris). Každý kus zní uceleně, promyšleně, vyspěle, jakoby vypadl ze šuplíku některého světového skladatele moderny. A Hlavenková jako brilantní klavíristka své opusy podtrhuje zdatným úhozem, který dokáže vykouzlit slit jemné linky i bouřlivé burácení tónových shluků.

Theodoros sestává ze skladeb, které chytře nepřesahují stopáž čtyř minut. Přitom dokáží s přehledem vystihnout náladu jednotlivých měsíců, jak je vnímá sama autorka. Ačkoliv Hlavenková předstupuje před posluchače sama jen s klavírem, vypomáhá si nejrůznějším vrstvením, což způsobuje živou bohatost a jemnou zvukovou diverzitu. Přitom si zachovává atmosféru akustického klavíru.

Beata Hlavenková si se svým druhým počinem vskutku vyhrála. Přistoupila k němu s mateřskou jemností i důslednou precizností a zachovává si potřebnou hravost a lehkost. Věřím, že bude ještě působivější její druhou desku slyšet naživo. Ostatně to by se mělo poštěstit příští rok, kdy Hlavenková počítá vyrazit na turné.

Beata Hlavenková
Theodoros
Animal Music