Červenka: na křídlech minulosti | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Červenka: na křídlech minulosti

75% Recenze | Šárka Nováková | 2.4.2014

Červenka je coby třetí díl v detektivní sérii s alkoholickým hrdinou Harry Holem v tvorbě Joa  Nesbøho přelomovou knihou. Autor se v ní z teplých krajin předchozích dobrodružství (Netopýr, Švábi) vrací na domácí norskou půdu; cizeluje styl, který pro něj bude signifikantní, ale stále ještě trochu experimentuje s formou i obsahem. Do současného případu zasazuje historickou linii s pomalejším tempem a morálním dilematem.

Čeští příznivci norského detektiva Harryho Holea poněkud těkají v čase mezi jeho příhodami. Knihy s ambivalentním hrdinou nejprve vydávalo ve své edici Severská krimi nakladatelství Moba, které začalo právě Červenkou (Červenka nese smrt, 2005) a pokračovalo časově předcházejícím Netopýrem (Netopýří muž, 2008). Až nakladatelství Kniha Zlín se však podařilo Joa  Nesbøho v překladu Kateřiny Krištůfkové prosadit a z jeho českých vydání udělat bestsellery. Vzhledem k tomu, že práva na úvodní díly dosud měla ve svém držení Moba, odstartovala Kniha Zlín svou řadu čtvrtou částí série s titulem Nemesis (2011) a vydávání novějších děl dále prokládala těmi staršími spolu s postupným uvolněním práv (Pentagram 2011, Lovci hlav 2011, Spasitel 2012, Sněhulák 2012, Netopýr 2013, Švábi 2013, Levhart 2013 – správné pořadí knih najdete zde). Teď konečně došlo na chybějící dílek skládačky jménem Červenka, který kromě svébytného případu načíná také téma pašování zbraní prolínající se osloskou trilogií (Červenka-Nemesis-Pentagram) a přivádí na scénu Harryho femme fatale Ráchel.

červenka
Erbovní zvíře knihy slouží jako symbol aktuálního risku pro získání pozdější výhody: přibližně 10 % červenek neodlétá z Norska přezimovat na jih, protože si raději přes zimu hlídají to nejlepší hnízdiště, ačkoli jim hrozí umrznutí, pokud počasí nebude mírné. V knize se ale ptáčci objevují i doslova, když se hrdinům neustále pletou do střelné dráhy.

Dávné křivdy

Čtenáři, kteří mají Nesbøho knihy rádi především kvůli rychlému sledu situací, kulometným hláškám a kupícím se mrtvolám, si možná cestu k Července budou hledat obtížněji. Ovšem ti, kteří už ho mají přečteného (v obou významech toho výrazu), mohou být příjemně překvapeni mírnou jinakostí aktuálně vydaného titulu. Autor se sice nevzdává své typicky složité kombinatoriky, která i zde zahrnuje matoucí množství postav a záměny identit, ale zároveň se pokouší i o zklidnění tempa a návrat do rozporuplné minulosti své země. Knihu strukturuje podobně jako pozdějšího Spasitele a pasáže detektivního pátrání prokládá perspektivami dalších protagonistů, z nichž jeden je hledaným vrahem. Ten ve svých kapitolách sice popisuje okolnosti, plánování i vraždy, neprozradí však hlavní motivaci ani svou totožnost. Její tajemství se skrývá v historických exkurzech do časů druhé světové války, kdy se Německem okupované Norsko rozdělilo na nespokojené obyvatele, vlastence uprchnuvší do zahraničí (včetně královské rodiny) a pronacistické dobrovolníky, kteří pod vlajkou Třetí říše bojovali u Leningradu jako frontoví vojáci. Každodenní strasti i konflikty vojáků v zákopech a romance jednoho z nich se zdravotní sestrou Helenou, která jej ošetřuje ve vídeňském lazaretu, tvoří atmosférické srdce pomalejšího proudu vyprávění. O záhady a napětí ani tak není nouze. Je odvážný střelec Daniel Gudeson opravdu mrtvý? Kdo je mladý vojín, který se za něj vydává pod přezdívkou Urijáš? A jak to všechno souvisí s umírajícím starcem, který si v současném Oslu přes neonacistickou organizaci objednal pušku výjimečně velké ráže?

Jo Nesbo
Jo  Nesbø je zatím s každou knihou a získanými spisovatelskými zkušenosti lepší a jeho poslední dvě česky vydané knihy to dokazují – ve Sněhulákovi napínal nervy k prasknutí a v Levhartovi nastoluje atmosféru pomocí čím dál hutnějších popisů prostředí. Výrazné zlepšení a hlubší ponor je však možné zaznamenat už v Července.

Spojovací článek

Současnost a minulost spojuje výše uvedený starý muž s touhou po odplatě. Autor svému čtenáři záměrně nedává víc stop, než je aktuálně potřeba, takže sice lze tušit, že historické vstupy se týkají mládí mstivého seniora, dlouho však nelze odhadnout, jakým přesně způsobem. Melancholii čišící ze starých časů spolehlivě vyvažuje sarkastický Harry Hole – po incidentu při návštěvě amerického prezidenta nečekaně povýšený na vrchního komisaře tajné služby – jehož zábavné špičkování se sympatickou parťačkou Ellen brutálně utíná nevyhnutelný osud. Jak už bylo zmíněno, Červenka dějově předchází knihu Nemesis, v níž Harry stále hledá tajemného překupníka zbraní, a právě zde se tedy nachází počáteční bod událostí, které vyvrcholí v detektivce Pentagram. Větší prostor věnuje Nesbø též „srdečním záležitostem“, které v sobě znovu zrcadlí přítomnost s minulostí. Tragickou love story zraněného vojáka a sestřičky z vyšších vrstev staví vedle prvních setkání cynického i opilostí rozcitlivělého Harryho s Ráchel, jež své problémy skrývá za aristokratickou nepřístupností. Obě ženy navíc spojuje nejen jejich krása, ale i obdobné trápení s agresivně dotěrnými ctiteli.

červenka
„Při natáčení bylo nejnáročnější ‚stříhání‘ v charakterech, ale to je složité vždycky. Červenka rozvíjí několik příběhů naráz a každý z nich by při tom čtení měl mít nějakou vlastní atmosféru, nejtěžší je přitom tu náladu zvolit a udržet,“ prozradil o nahrávání audioknihy herec Hynek Čermák.

Hlas obhajoby i obžaloby

V souladu s tradicí skandinávské detektivky Nesbø do svých knih implantuje i společenskou kritiku. Na rozdíl od svých severských kolegů se ale snaží zůstávat spíš u náznaků a nezatěžovat lehkost knih závažnými reflexemi. Samozřejmý odsudek rasismu a násilí tentokrát nečekaně problematizuje morálním dilematem dědictví minulosti. Svá stanoviska ani nijak přímočaře neobjasňuje, ani čtenáře nenavádí k jejich snadnému vytváření – což je rozhodně osvěžující. Obvyklý vícehlas se tu stává prostředkem obhajoby i obžaloby a korunuje jej postava, která se cítí být soudcem i katem. Když se k tomu přidá, jak důkladně je kniha prodchnuta biblickými odkazy, může to znít, jako by se autor rozhodl servírovat o něco náročnější stravu. Jenže zdání klame, Červenka pořád zůstává čtivou, snadno konzumovatelnou žánrovkou, která spolu s tištěnou podobou vyšla zároveň jako e-book a audiokniha. Ve zvukové verzi se četby opět ujal herec Hynek Čermák (ukázku si můžete poslechnout zde>>>), který se zhostil už i předchozího Netopýra. V téměř patnáctihodinovém záznamu dokáže bravurně „přepínat“ mezi jednotlivými charaktery a časovými linkami: v pasážích s Harrym z něj doslova tryská ironie, z oddílů s odhodlaným kmetem čiší naléhavost, příběh „Urijáše“ neztrácí působivost. Když pak dojde na tragédie či dilemata, jeho tón v sobě nese tu správnou dávku únavy i zoufalství. Audiokniha navíc disponuje i bohatým arzenálem původní hudby, jež pomáhá odlišit jak jednotlivé kapitoly, tak jejich časové zařazení a tematické naladění. Předěly tak od elektronických kláves a rytmického šelestění bubnů, přes muziku s pochodovými motivy a jazzové variace pro kytaru s klavírem přecházejí až k romantickému pianu, které uvozuje dávnou milostnou zápletku. Ten, kdo si raději nechá vyprávět, než aby sám četl, tudíž nebude o nic ochuzen a naopak si užije přidané náladotvorné podněty.