Nevstoupíš dvakrát do sedmé vlny – nová kniha Daniela Glattauera | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Nevstoupíš dvakrát do sedmé vlny – nová kniha Daniela Glattauera

75% Recenze | Šárka Nováková | 30.3.2012

Začali si náhodně vyměňovat e-maily a byli si při tom tak sympatičtí, až se do sebe zamilovali, aniž se vůbec kdy setkali. Pokračování knihy Dobrý proti severáku sepsal Daniel Glattauer prý na přání neuspokojených čtenářů, kteří mohou rozuzlení celé e-mailové historie hledat na stránkách titulu nazvaného Každá sedmá vlna.

1)Zlatavý obal knihy opakuje motivy šálků a konvic tekutin spotřebovaných při emocionálně náročných sezeních virtuálních milenců nad klávesnicí.
Zlatavý obal knihy opakuje motivy šálků a konvic tekutin spotřebovaných
při emocionálně náročných sezeních virtuálních milenců nad klávesnicí.

Nebezpečné známosti

Předcházející dílo bylo něčím víc než jen zručnou aktuální parafrází na romány v dopisech, tak oblíbených v 18. století.  Zachycovalo fenomén anonymní komunikace, která se v šumu dat a za zástěnou písmenek snadno promění v intimní šepot, i jazyk elektronické korespondence a rychlost internetového přenosu, díky němuž se výměna dopisů někdy blíží rozhovoru. Výtečně propracovaná psychologie postav umožňovala v útržcích e-mailů s napětím sledovat nahodilý dialog, vzrůstající náklonnost, rašící přátelství, klíčící lásku, záchvěvy majetnictví, zoufalství bezradnosti i správně žánrově tragický závěr. Hlavní hrdinové Emmi Rothnerová i Leo Leike byli navíc ironičtí glosátoři, kteří s podléháním nepřípustným citům sice ztráceli nonšalanci, nikoli však smysl pro humor. Jejich lovestory tak dokázala vzácně nekýčovitě dojímat a rozesmávat zároveň.

Vídeňský spisovatel a novinář Daniel Glattauer napsal 11 knih, ale teprve z příběhu Emmi a Lea se stal mezinárodní bestseller.
Vídeňský spisovatel a novinář Daniel Glattauer napsal 11 knih,
ale teprve z příběhu Emmi a Lea se stal mezinárodní bestseller.

Zabít draka

V druhém dílu Emmi pasivně přijímá postupný rozklad svého manželství, ale právě proto je odhodlána se nesmířit se zmizením svého e-mailového sparing partnera. Leo, který ve snaze zachovat se správně prchnul až do Bostonu, se vrací do města činu s novou dívkou v závěsu a doufá, že se mu při nabyté rovnováze zdaří útočnou dopisovatelku ukočírovat. Rozpoutává se urputný souboj mužského racia a ženské vášně připomínající šablonovité romantické filmy, v nichž je potřeba od sebe oba milence separovat umělými překážkami jen proto, aby mohly být nakonec překonány.  Z povedenějších kinematografických děl můžeme oba spisky přirovnat třeba k Linklaterovu diptychu Před úsvitem / Před soumrakem. I v tomto případě má totiž první snímek otevřený, nenaplněný konec a druhý díl od sebe oba protagonisty odděluje odlišnou životní zkušeností, aby si pak mohli padnout do náruče o to nečekaněji. Jako když se princ pouští do souboje s příšerou: bariéry ve formě chotě a přítelkyně jsou nejprve smrtelně vážné, avšak vzápětí mohou být šmahem odstraněny. Šmik, šmik…

Rafinovaná červená knihovna v růžovém balení známá svým příznivým vlivem na psychiku při přechodu studené fronty. (Host 2010)
Rafinovaná červená knihovna v růžovém balení známá svým
příznivým vlivem na psychiku při přechodu studené fronty. (Host 2010)

Mizérie nechce zemřít

Všechno, co po formální stránce pozitivně působilo v první knize, funguje (s výjimkou již zmíněné gradace) i v druhé. Výstavbu „Severáku“ však bravurně a brutálně zbortil vstup Emmina muže na scénu, přičemž ze zápisků zapovězené lásky učinil smutný záznam pokoutné zrady. Každá sedmá vlna zaujme toliko dobovými odkazy jako rádoby typicky americkým jménem Leovy přítelkyně, které je aluzí na osvícenské korespondenční dílko Samuela Richardsona Pamela, nebo pojetím univerza jako čistě textového a tudíž zaznamenávajícího průběh dlouho očekávaných setkání jedině ex post.

Koho už při prvním setkání s Glatttauerovým fikčním světem uchvátil především osobní příběh ústředního páru, trefné dušezpytné postřehy, vykreslení dynamiky zdánlivě beznadějného, nikam nesměřujícího vztahu, ten dostane příjemný nášup. Kdo však ocenil zejména sofistikovaně zpracovaný koncept, toho nic nového nečeká.

Máte, co jste chtěli

Byla to neotřelá, čtivá, úsporná, zábavná a jímavá moderní variace na epistolární román. Ačkoli většina z těchto charakteristik platí i pro pokračování, je to už jen podruhé totéž. Poutavost nápadu zmizela. Hledačství vystřídala sázka na jistotu, v jejímž rámci už funguje pouze snaha o nalezení „menšího zla“. Buď naservírovat publiku vytoužený happy end a zabřednout do bahna klišé, jemuž se první kniha úspěšně vyhnula. Nebo se pokusit ze situace vybruslit se ctí, nalézt vhodné východisko, jehož součástí není žádné „ žili spolu šťastně až do smrti“ a zklamat sentimentální naděje všech, kteří tomu virtuálnímu duetu drželi palce. A každopádně si na další části příběhu alespoň pořádně namastit kapsu. Konec dobrý, všechno dobré.