Dealeři fyzické lásky souboru Feste - odporně intenzivní divadlo | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Dealeři fyzické lásky souboru Feste - odporně intenzivní divadlo

75% Recenze | Kateřina Lahodová | 19.1.2013

Co uděláte, když se z vedlejšího hotelového pokoje začnou ozývat rány, tlučení a bití? Půjdete oběti na pomoc nebo prostě počkáte, až ten nemožný rámus ustane? A co uděláte v případě, že sedíte v hledišti divadla a naproti vám začnou dva muži s noži v rukou svlékat ženu evidentně proti její vůli? Řeknete dost, nebo se dodíváte na představení až do obnaženého konce? Řešení první situace je celkem jasné. Ale co v divadle? Jak poznat hranici mezi „hranou“ uměleckou výpovědí a „skutečnou“ situací atakující váš morální kredit? Co od účastníků této situace očekává strůjce toho všeho, režisér? Zkouší vás? Ví vůbec sám, kam až chce zajít?

Jan Jedlinský a Lukáš Černoch
Jan Jedlinský a Lukáš Černoch

Jisté je, že v případě divadla Feste a jeho nové inscenace Dealeři fyzické lásky je v této situaci přípustné pouze jediné řešení, které si režisér Jiří Honzírek připravoval po celou dobu představení. Jako I. P. Pavlov diváky přivádí k smíchu a potlesku cedulemi s nápisy „potlesk“ a „smích“, čímž je připravuje na to, aby v závěru podali ten nejlepší výkon, kterým se rozumí říci NE dealerům fyzické lásky. I když si mohl Honzírek odpustit kontaktáž s hledištěm typu „tichá pošta“, která už je zbytečná. Nicméně dříve odbouraný strach z vystoupení z anonymního davu už nebrání divákovi říct v pravé chvíli DOST. Honzírek tímto psychologickým postupem opět překročil hranice divadla a zároveň svébytně poukázal na problematiku domácího násilí, morální odpovědnosti, či manipulace. Je to odporně intenzivní divadlo.

Táňa Hlostová, Jan Jedlinský a Lukáš Černoch

Text pro divadlo Feste napsala brněnská dramatička a dramaturgyně HaDivadla Anna Saavedra, která jej vystavěla převážně z dialogů dvou žen, z nichž jedna patří do skupiny týraných a druhá naopak deptá svého manžela. Honzírek do rolí těchto žen obsadil překvapivě muže, herce Jana Jedlinského a Lukáše Černocha. Jejich stylizace ovšem nespočívá v dokonalém travesti ztvárnění, nýbrž pouze v kostýmu, fistuli a občasném zjemnělém projevu. Neustálé jevištní proměny muže v ženu a ženy v muže silně akcentují onen fakt, že ke zranění jsou náchylní jak ženy, tak muži, a že agresorem mohou být obě pohlaví.

Mnohovrstevnatým hereckým výrazem na sebe strhává nejvíce pozornosti Jan Jedlinský jak v roli týrané ženy, tak v poloze civilně citlivého muže v trenýrkách. S Černochem i Hlostovou jsou nuceni představení odehrát na miniaturním hracím prostoru, který svou stísněností nepřímo evokuje úzkost z nepropustného prostoru defektního vztahu, a herci v něm jsou doslova zahnáni do rohu. Jejich projev je snad právě proto doveden k neobyčejně dvojlomnému výsledku. Hranice mezi herectvím a bytím se stírá až na příliš mnoha místech.

Jan Jedlinský
Jan Jedlinský

Nepřehlédnutelnou součástí inscenace jsou i projekce Jakuba Jíry a Václava Kuropaty, jednou vtipně vpraveny do obrazových rámů, jindy zabírající celou zadní plochu a z ulice voyeursky špehující obyvatele přilehlých domů. K nejpůsobivějšímu výtvarnému jevu však dochází v momentě, kdy Černoch odhaluje veškeré utrpení své dramatické přítelkyně a ona se, v podání Jedlinského, staví ke stěně, přičemž se její bíle napudrovaný vousatý obličej díky oválnému štychu světla z projekce stává obrazem nevinné madony.

Jiří Honzírek se, jak známo, svými inscenacemi vydává na cesty trnité a bolestné, někdo by snad mohl některé jeho práce okomentovat rčením o vosím hnízdě. V případě nejnovější inscenace, kterou společně se studenty JAMU uvedl v Kabinetu múz, se však věnuje tématu, do kterého by se „píchat“ mělo neustále. A aby toto „píchání“ mělo smysl, je evidentně nutné dělat intenzivní divadlo a překračovat hranice performativity.

Divadlo Feste – Anna Saavedra: Dealeři fyzické lásky. Režie Jiří Honzírek, dramaturgie a kostýmy Katarína K. Koišová, hudba Petr Foltýn, projekce Jakub Jíra a Václav Kuropata, světlo a zvuk Václav Kuropata a Štěpán Turay, produkce Kateřina Eichlerová. Hrají: Táňa Hlostová, Jan Jedlinský a Lukáš Černoch. Premiéra 16. 1. 2013 v Kabinetu múz.

Kabinet múz Autorem fotografií je Jakub Jíra.
Kabinet múz
Autorem fotografií je Jakub Jíra.