Díra u Hanušovic: Slavná jména v prázdném filmu | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Díra u Hanušovic: Slavná jména v prázdném filmu

60% Recenze | Daniel Storch | 24.7.2014

Z původně lokálního herce a režiséra Miroslava Krobota se za dekády práce poblíž prken, co znamenají svět, stala jedna z největších osobností soudobé tuzemské kultury. I jeho zásluhou je Dejvické divadlo nejvyhledávanější scénou v zemi, svou přítomností dostává filmy z průměru mezi elitu, coby Alois Nebel zkrotil i novátorskou animaci (více zde>>>) a ve svých dvaašedesáti letech momentálně stojí na uměleckém vrcholu.

Vstup do celovečerního filmu na direktorské pozici byl proto očekávatelný a je v rámci Krobotova kariérního rozkvětu zcela pochopitelný. Nemá cenu zastírat, že od jeho debutu Díra u Hanušovic se očekávalo hodně. Vlastně i proto, že si zde Krobot rozhodl vzít na paškál svoji domácí hroudu, Jesenicko, se kterou je coby rodák ze Šumperka napevno spojen.

Víc než „Rok na vsi“ ale jeho počin ve výsledku připomíná spíše městský úsměšek plný sarkastických hyperbol, které sice dokážou pobavit svojí kousavostí, ale občas z nich má jeden až zlý pocit. Popravdě řečeno, velmi podobné pocity navozuje Díra u Hanušovic i jako celek. Coby podivné pásmo hořkých skečů totiž kráčí tak trochu odnikud nikam a ve výsledku toho opravdu moc nepoví.

Díra u Hanušovic

Za středobod svého vyprávění si Krobot vybral zapadlou vesničku v kopcích a její obyvatele, relativně pestrou sbírku podivných figurek, které jako by vypadly z povrchní měšťácké anekdoty. Odkvétající krasavici Maruně, vcelku sympatické postavě v příjemném podání Tatiany Vilhelmové, zde tikají biologické hodiny, ale protože si je vědoma omezeného množství nápadníků, nijak zvlášť tento stav neřeší a bere od života, co jí přinese. Kolem ní pak krouží hned několik místních supů – nerozhodný starosta s tváří Ivana Trojana, obecní prosťáček Jaroslav Plesl, do milostného guláše přispějí i přespolní… Aby tenhle orloj neměl příliš málo párů nohou, do situace zasahuje ještě několik výraznějších postav – třeba Marunina rodina, hájící v postavách matky a sestry despocii i nevinnost, anebo borgesovské duo zemitých bratrů, kteří se dělí o jednu ženu. Stejně tak se ale do akce vloží také policie či lesní bezdomovecká buňka. Tihle všichni, pro které je jediným opravdovým chrámem jen místní zaplivaná putyka, si žijí na kolektivní hromádce, vzájemně si procházejí životy a kromě vzájemné interakce bohužel nevytvářejí vůbec nic. Prostě jenom existují.

Díra u Hanušovic

I proto Díra u Hanušovic ze všeho nejvíc připomíná pospojované díly televizního seriálu. Dění v ní je epizodické a přes přítomnost několika dějových vrcholů tak trochu jednolité a bohužel koketuje s unylostí. Přitom proti jednotlivým hrdinům vlastně nelze nic říct. Mají svoje kouzlo. A už vůbec nic pak nelze vytýkat jejich představitelům. Krobot vsadil na svoje oblíbence, a protože ti se rekrutují z řad tuzemské herecké špičky, je se jejich zásluhou na co dívat. Ani to ovšem nedokáže zakrýt fakt, že tenhle snímek je prostě zakoukaný tak trochu do sebe – bohužel i humorem – a nedokáže překročit stín nadsazené vidlácké grotesky, ve které nejde v podstatě vůbec o nic. Na rozdíl od takových Sedláčkových Mužů v říji jí ovšem chybí laskavost a na rozdíl od Babovřesk pak touha přiznat si vlastní jednoduchost. Krobot se raději rozhodl destilovat naše národní buranství, a to navíc způsobem, který je v podstatě až urážlivý a rozhodně zlomyslný. O nás samotných tenhle snímek nevypovídá nic a ani se o to nesnaží. Ze všeho nejvíc touží pobavit občas až surrealistickými eskapádami rádoby ze života. Ruku na srdce, to je trochu málo.

Díra u Hanušovic

Díra u Hanušovic