Do neznáma mezi planetami | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Do neznáma mezi planetami

80% Recenze | Jan Faix | 5.2.2013

Na naší domácí hudební scéně je čím dál dobrodružnější hledat a sledovat jedince-solitéry s vlastními uměleckými vizemi, které dokáží často pozoruhodným způsobem realizovat. Že nemusí jít vždy o alternativní umělce na hony vzdálené sféře zavedených hudebních žánrů, potvrzuje svým projektem Between The Planets například pražský hudebník Martin "Spacosh" Peřina.

Album Immersion Into The Unknown, které bylo před Vánocemi publikováno k poslechu a za menší příspěvek i ke stažení na bandcampu, přináší přes třicet minut osobité a skvěle natočené a zprodukované instrumentální hudby spojující metalový sound s ambientními plochami, progrockovými kompozičními postupy a mnoha zajímavými aranžérskými nápady. Autor se tu ukazuje nejen jako zajímavý skladatel, ale také jako hráč, který vedle své elektrické kytary (s níž účinkuje i ve stylově odlišných projektech, např. Sousedi či Alkline) dokáže pracovat i s řadou dalších živých i virtuálních nástrojů. Hutný a živelný rockový sound vytvořil celý sám a jako hosty si tak mohl k několika trackům pozvat pouze backvokalisty či kolegu z introvertního dua Sousedi, violoncellistu Karla Žďárského.

Between tha Planets

Při poslechu alba může každému vytanout mnoho vzpomínek na různé ikony progresivního rocku od King Crimson třeba přes Dream Theater a The Mars Volta do dalších již individuálnějších souvislostí (mně osobně se například opakovaně vybavil kytarista Alex Gunia na albu Jazz Is Dead Since '69). Základem  je  každopádně prožitek autentického díla vytvářejícího vlastní svět hodnot a významů. Ty oscilují mezi polyrytmickými strukturami ostrých kytarových riffů a filigránské elektroniky tvořící další plán plného "kapelového" zvuku v harmonických ostinátech či zlobivých beatech a samozřejmě také v intimnějších ambientně náladových pasážích. Za jakoukoli kombinací těchto prvků stojí v této kolekci vždy jasná tvůrčí myšlenka, která skladbu vede od základních motivů přes aranž až po perfektní mixáž a finální zvukové zpracování, jež autor přenechal na slovo vzatému odborníkovi, Ecsonu Waldesovi.

Ze soukromé dílny vzešla nahrávka na domácí poměry opravdu výjimečné úrovně, plná rockové či metalové energie i romantizujících nálad. Málokdo si v ní nenajde to své.

Jan Faix

Jan Faix