Duende? „Opravdové divadlo, ty krávo!" | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Duende? „Opravdové divadlo, ty krávo!"

70% Recenze | Kateřina Vlčková | 8.2.2013

Dvě herečky a mezi nimi jeden zakopaný pes. Dvě trápení, křivda a jedna nezakopaná válečná sekera. Takovou matematikou by se dal v krátkosti shrnout námět divadelní hry Duende, kterou Ladislav Karpianus a Jiří Suchý z Tábora napsali na tělo bývalým kolegům z Pražského komorního divadla, kteří se na jevišti nesešli už pár let.

Gabriela Míčová, Martin Pechlát a Lucie Roznětínská

Eva (Gabriela Míčová) a Marie (Lucie Roznětínská) touží, zcela přirozeně, po tom, co nemají. Eva je úspěšná divadelní a seriálová herečka, šťastně vdaná a bohatá, leč bezdětná. Marie má dítě, ale ke štěstí jí chybí manžel, herecká kariéra a peníze. Mohlo by se zdát, že je náhoda, že přesně to, co Marii schází Eva ve svém životě má, ale v tomto případě náhody neexistují. Oběma hlavním hrdinkám se stýskalo po divadle, a tak režiséra Martina (Martin Pechlát) napadlo, že by mohly hrát spolu, a v ideálním případě by text mohl vycházet z nich samých.  A tak se jednoho dne potkávají na půdě Divadla Na zábradlí a překvapeně zjišťují, co na ně Martin vymyslel. Společné hraní se Evě vzhledem k jejich nevyřízené minulosti nezdá jako nejlepší nápad. Ale Marii její profese bytostně chybí, a tak je schopná Evu „skousnout“, i když je to právě Marie, která by s tím v tomto případě měla mít mnohem větší problémy... K tomu, aby je dal Martin na společné jeviště, mezi nimi stojí jeden vysoký a štíhlý problém – on sám. Před pěti lety jim změnil život.

Na nádherné a pro divadlo jako stavěné půdě divadla Na zábradlí se Duende přesně hodí. Jakoby to snad ani nebyl půdní prostor, ale „scéna“, jíž někdo vymyslel přesně pro provozování divadla. Útulné místo, v němž si divák hledí s herci z očí do očí, je pro hry typu Duende jako dělané. Mezi trámy a schodišti se odvíjí příběh bývalých rivalek, které to nejdřív zkusí po dobrém. Po počátečních peripetiích se odhodlají k revolučnímu kroku v dějinách divadla - pokusí se převést Tomma a Jerryho na jeviště. Tenhle pokus neskončí se v dobrém a kámošky jak hrom jsou  podrobeny Martinově nevybíravé kritice. A tak sundají své propracované kostýmy tlustého Jerryho a ušatého Toma, které by jim mohlo závidět každé dítě, a s nimi i přetvářku a konečně z nich začne „lítat“ to, co si Martin od začátku přál.

Tom a Jerry posloužili Evě (Gabriela Míčová) a Marii (Lucie Roznětínská) jako předloha k inscenaci

V následných obrazech se díky tomu dostáváme do období před pěti lety. Marie s Evou si přehrávají scény ze svých životů. U tohoto velmi očistného procesu se postupně ukazuje, že domněnka o tom, že jedné bylo ublíženo a druhá z toho měla potěšení, není tak úplně správná. Z černobílých postav té zlé a té hodné tak vystupuje jedna, která nechtěla přijít o své štěstí a druhá, které dělalo problém ho té první vzít.

Pokud bylo jedním ze záměrů tvůrců inscenace dát herečce Lucii Roznětínské skvělou hereckou příležitost, pak neminuli cíl. Její zpověď je naprosto přirozená, jakoby opravdu ani nehrála a jen na půdě chtěla zkoušet novou inscenaci. Stejně tak je to i s Martinovým Martinem: svého režiséra pojímá naprosto civilně. U herectví Gabriely Míčové není docela jasné, jestli je záměrem, aby její Eva v osobním životě nevycházela z role (snad jako zdůraznění Eviny profesní deformace?), nebo zda je tento dojem způsoben problémem přiblížení se divákovi, daným  jejím dlouhodobým působením na mnohem větší scéně.

Ohledně hry samotné je namístě otázka: jak to říká Miguel Ruiz s těmi domněnkami?

Termín konání: 5.2.
Kde: Divadlo Na zábradlí