Flashback: Expedice do hlubin ženské duše | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Flashback: Expedice do hlubin ženské duše

80% Recenze | Kateřina Vlčková | 6.6.2013

28. května 2013 uvedla Andrea Miltnerová v Alfredu ve dvoře premiéru svého nového tanečního projektu Flashback. V tvorbě této britské tanečnice a choreografky najdeme rozmanitá spojení. Zabývá se barokním tancem (Barokní tělo odhaleno, Pentimento, Vertikální horizontála), pracuje na rekonstrukcích barokních oper a vlivy barokní estetiky snoubí ve svých projektech s nejnovějšími tendencemi v současném tanci a světelném designu. Zkoumá maximální možnosti vyjádření tancem na minimální ploše, nebojí se odvážných žánrových spojení, živé hudby na scéně ani kombinování zdánlivě protikladného.

Flashback, foto: Dita Havránková
Flashback, foto: Dita Havránková

Balerínka

Po úspěšném Tanci magnetické balerínky (2012), který byl nominován Aerowaves na Priority Companies 2013 a tanečnici a choreografce přinesl pozvání na zahraniční festivaly a nové příležitosti, se Miltnerová letos vydala na další ze svých „expedic“, tentokrát do hlubin (ženské) paměti. I tentokrát se nechala inspirovat nádhernou postavou magnetické baletky, točící se na kulatém zrcátku z dětské hračky. Zatímco v předešlém projektu byla balerína hlavním tématem sólového představení a na jediném místě tanečnice předvedla podivuhodnou metamorfózu, ve Flashbacku je to jen jedna z mnoha inspirací. K figurčině charakteristickému pohybu kolem své osy přidává choreografka různé pozice rukou, pomalé, ladné a ženské. Tentokrát není v baletní sukýnce, ale v dlouhé rudé sukni s obručí, která podtrhuje její ženskost a dodává celému jevištnímu obrazu na eleganci. Otáčí se na jednom místě dokola a po chvíli mění směr, vrací se zpět a sukně příjemně šustí... Vedle performerky se objevuje projekce té samé choreografie v efektu připomínajícím staré němé filmy nebo fotky ze začátku minulého století. Divák tak vidí tutéž choreografii dvakrát, jednou v přítomném okamžiku „tady a teď“ a hned vedle ní se točí stejná žena, ve stejném kostýmu ale „v jiné době“.

Flashback, foto: Dita Havránková
Flashback, foto: Dita Havránková

V prostoru a v čase

Taneční sólo je doprovázené hudebními improvizacemi kanadského hudebníka a skladatele Reinera Wiense, který sedí v pravé části scény. Opačná strana patří Janu Komárkovi, který se stará o světelný design. Přes jeviště jsou natažená tři tenká vlákna, jakási lanka dělící scénu na tři části. Tanečnice se většinu představení pohybuje v posledním „vykrojeném“ prostoru, který je divákovi nejvzdálenější a zároveň nejlépe na očích. Komárkův světelný design dodává jednotlivým pohybovým sekvencím náladu, napětí a určuje jejich místo v jinak holé scéně. Vypjatou vášnivou scénu ženy milující se jakoby „sama se sebou“ tančí Miltnerová položená na zemi ve světlem vykrojeném čtverci, obklopená černočernou tmou. V jiné sekvenci tančí přitisknutá k zadní stěně scény tak, že to vypadá, jakoby ležela a divák ji pozoroval z ptačí perspektivy. Osvětlení v různé intenzitě, barvách a směrech tanečnici představuje v různých úhlech, pozicích a způsobech, jakoby se divák ani nedíval na tanečnici, ale spíše na vystavené umělecké dílo. Při projekci diapozitivů starých ilustrací gynekologických prohlídek, porodu a ženských pohlavních orgánů se tanečnice „pokládá“ přes promítanou ilustraci tak, že není přesně vidět, co se na daném obrázku nachází. Ilustrace z 18. nebo 19. století odkazují, stejně jako „starobylý“ videozáznam, k minulosti a vzpomínkám. Miltnerová jako by hledala v bolestivých vzpomínkách mnoha žen a zároveň v té své...

Stejně jako svou paměť odhalí performerka i své tělo. Po intimní sekvenci tančené na syrové šedé zadní stěně scény jen ve spodním prádle a punčocháčích se tanečnice prodere skrz tři „nitky času“ k publiku, hudba graduje, napětí roste, při chůzi se vypíná, boří ruce do punčoch a napíná je zevnitř ven...

Flashback, foto: Dita Havránková
Flashback, foto: Dita Havránková

Taneční sólo líně přechází z jedné části do druhé, každá je výrazně jiná a přece jsou si v něčem podobné. Celý Flashback se nese za Wiensova hudebního doprovodu v jakémsi klidném a meditativním tempu, nenabízí divákovi příběh, vypjaté citové zážitky ani napětí, ale spíše ho nutí ve sledovaných estetických obrazech, tanečních sekvencích a pohledech zpět hledat sám sebe, nechat proudit fantazii a zavést se do vlastních vzpomínek, jež mohou v mysli při sledování nečekaně vytanout. Miltnerová nijak divákovi nepomáhá toto sólo číst, nenabízí mu konec Ariadniny niti, kterého by se mohl chytit a nechat se z útrob složitého labyrintu paměti vyvést. Musí si konec svého klubka najít sám.

Termín konání: od 28.5.
Kde: Alfred ve dvoře (Scéna pro nové divadlo)
Adresa: Františka Křížka 36, Praha 7