Najít si svůj kmen – Tribal Františka Skály | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Najít si svůj kmen – Tribal Františka Skály

90% Recenze | Silvie Jasičová | 8.6.2015

Jako člen skupiny Tvrdohlaví na sebe velmi výrazně upozornil již v druhé polovině osmdesátých let instalacemi, jejichž poetika kořenila v oblasti nonsensu, fikce, důrazného znevažování kontextů a především výhradním užíváním neuměleckých materiálů. František Skála svými objekty oscilujícími mezi kýčem vytvořeným z odpadních materiálů, lidovým uměním, fantaskní poetikou a smyslem pro nadsázku zaplnil na dobu letních měsíců prostory brněnské Fait Gallery.

skala-fait-gallery-1
Zdroj: archiv Fait Gallery

Večer otvírající výstavu Tribal se stal cílem tak velkého počtu milovníků umění, že bylo nutné do galerie pouštět diváky po skupinách, což dokládá umělcovu popularitu napříč oborovým spektrem. Jeden z nejoriginálnějších tvůrců českého výtvarného umění svou aktuální výstavou promlouvá k otázkám příslušnosti, sounáležitosti, fanouškovství i pochybovačství. Svým nezapomenutelným rukopisem varíruje přírodní a umělé materiály do symbolů představující vlajky, štíty, erby a další předměty, aby podtrhl a současně zpochybnil jejich až božské uctívání v našich životech.

skala-fait-gallery-2
Zdroj: archiv Fait Gallery

V úvodní performance se umělec setkal v duetu s kurátorem výstavy Svätoplukem Mikytou a spolu rozehráli divadlo odkazující k řádu i ke hře, zakončené zvukovou improvizací. Do určité míry se v performance i jejich další přítomnost na výstavě, kdy doplňovali objekty svými postoji, zakreslovali je, kreslili, nebo se podepisovali.

skala-fait-gallery-3
Zdroj: archiv Fait Gallery

Po vstupu do expozice je divák doslova v obležení, objekty nevyplňují jen místa u prázdných stěn, ale jsou zasazeny do celého prostoru. Vše je zde ve vzájemné harmonii, již je vytváří nejen tématika výstavy, ale i volba materiálu. A to i navzdory tomu, že Skála v Tribalu kombinuje přírodní materiály jako dřevo, kůži či pomelo s materiály umělými, jimž vévodí plast – sustamid, připomínající slonovinu či mýdlo. Sustamidové skulptury, doplněné převážně kovem, získávaly na eleganci díky rafinované práci se světlem.

Všední předměty každodenního života vytrhává Skála z běžného kontextu, dává jim významy nové a povznáší je tak na úroveň historického artefaktu či luxusního objektu (Egyptské ramínko, Náčelnická ozdoba, Analus velký). Další rovinou, již Skála rozvíjí ve své tvorbě je naznačená dějovost, zastavená situace, jakési loutkové divadlo v přestávce mezi jednotlivými obrazy (Sbohem, Chvíle souhry). Tyto „dějové“ instalace představují příjemné rozptýlení mezi většinovými objekty variujícími téma kmenové příslušnosti a posunování této symboliky do různých rovin.

skala-fait-gallery-4
Zdroj: archiv Fait Gallery

Jak lze číst v textu k výstavě: „Tvorba Františka Skály je vrostlá do přírody a přirozenosti, inspirací je pro něj poetika moře, stejně jako civilizační odpad, který vytrhává jako osten z Těla ulice a zabodává ho do časem preparované naturálie! TRIBAL je Prohlídka – je procházkou muzeálním lesem plným působivé Oblé estetiky!“

Silvie Jasičová

Silvie Jasičová

Přenést svět fantazie do všedního života příběhy složenými ze slov.