Pokus o další restart v HaDivadle: Perplex | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Pokus o další restart v HaDivadle: Perplex

70% Recenze | Kateřina Lahodová | 4.2.2013

HaDivadlo uzavřelo svůj dramaturgický cyklus Konec civilizace? uvedením hry jednoho z nejvýraznějších současných německých dramatiků Maria von Mayenburga. Po odkrývání ryze současných témat zabývajících se hormonální proměnou samců v samice nebo problematikou mateřství a rodičovství se cyklus vrací na začátek. Na něm stály inscenace, jejichž jména hovoří za vše - Porucha a Svět v ohrožení. Hra Perplex by tedy logicky měla dát rozhřešení o tom, jak to skutečně je s donekonečna omílanou společenskou, politickou a duchovní krizí a jak a čím ji překonat. Žádné řešení ale Perplex nepředkládá, pouze ilustruje beznadějně bezvýchodnou situaci.

Martin Siničák, Jan Lepšík, Eva Novotná a ležící Kamila Valůšková

Mayenburgův text osciluje mezi absurdním dramatem, psychothrillerem a komedií záměn, vztahů a identit. Prvotní situace návratu manželského páru domů z dovolené, budící dojem normálnosti, se najednou změní v absurdní překvapení. Kamarádi, kteří se měli postarat o květiny, se v bytě zabydleli a původním obyvatelům nezbude než se vystěhovat. Následující scény fungují na podobném principu nejistoty a uvržení do paralelního světa: Manželka a matka je nahrazena au-pair vychovatelkou a její syn a manžel ji považují za cizí bytost, která je doma jaksi navíc. Vzdorovitý synek nazve své rodiče nacisty, načež se před jejich zraky objeví  v uniformě SS a vypudí je na mráz. Nebo se jeden z účastníků karnevalového večírku zamiluje do losa, který jej chvíli předtím znásilnil. Nakonec nechají Mayenburg a režisér Marián Amsler sebeironicky zbourat scénu a herci začnou hrát jednak sami sebe, a jednak konec představení. Nebo nehrají? Jsme na pochybách: jeden malý dramaturgický zásah (pojmenování postav inscenace podle křestních jmen herců, kteří v ní účinkují) způsobí ztrátu nejedné sociální jistoty, v tomto případě vztahu diváka a herce při představení. Theatrum mundi reloaded.

Kamila Valůšková, Jan Lepšík, Eva Novotná a Martin Siničák

Plynulost, s jakou postavy přechází z jednoho obrazu do druhého, z jednoho světa do jiného, je velkou předností hry. Přesně totiž modeluje proměnlivost dnešního světa, která tkví v nemožnosti mít cokoli pevně ve svých rukou, v neuchopitelnosti a nevypočitatelnosti reality a v pofidérní lidské identitě. Slovy Václava Havla ...jsou příchody, odchody a návraty herců, vstupy a výstupy ze zákulisí na jeviště a z jeviště do zákulisí samy o sobě skoky z jednoho světa do druhého. Dveře a stěny jsou hranice světů, řezy prostorem a časem, zprávy o jejich zakřivenosti, počátcích a koncích. Říkají, že je něco „za“. A připomínají, že za každým „za“ je vždycky ještě nějaké další „za“. Nepřímo se vlastně ptají, co je za posledním „za“, čímž vlastně otevírají téma tajemství vesmíru a bytí vůbec." (Havel: Odcházení, 2007). Mayenburgova hra tuto rovinu silně akcentuje.

Eva Novotná, Kamila Valůšková a Jan Lepšík

V Amslerově režii se hraje dvě hodiny v kuse, čímž dochází k poklesům tempa a hluchým místům. Inscenaci by neuškodila jistá dramaturgická korekce (anebo přestávka), aby dynamika celku působila kompaktněji. Kromě režie je Amsler autorem také výtvarného řešení scény: všedního obývacího pokoje s krbem, stolem, pohovkou a křesly, odděleného od světa širokými pásy dřevěných žaluzií, které tvoří pomyslný předěl mezi světy „zde“ a „za“ a současně vyvolávají dojem zamřížovaného prostoru, jehož závěrečné rozboření neřeší vůbec nic, protože jen pronikáme do dalšího „zde“, které generuje další „za“.

Martin Siničák, Eva Novotná a Jan Lepšík

Perplex je kreací plnou sexuální perverze, duševní prázdnoty, osamělosti a dezorientace, z níž občas divák zůstane perplex. I přes režijní rozvláčnost a herecká klišé (Siničákovo uřvané dítě, Lepšíkův naháč), která však vzhledem mnohým „za“ nemusejí být vždy nutně na škodu, o nás inscenace podává čitelnou, leč krajně znepokojující zprávu.

HaDivadlo - Marius von Mayenburg: Perplex. Režie Marián Amsler, překlad Kateřina Bohadlová, dramaturgie Anna Saavedra, výprava Marián Amsler, light design Karel Šímek. Hrají Martin Siničák, Jan Lepšík, Kamila Kalousová (Valůšková), Eva Novotná. Premiéra 6. prosince 2012.

Termín konání: od 6.12.
Kde: Hadivadlo
Adresa: Alfa pasáž, Poštovská 8d, Brno