Domácí úlohy Jána Šipöcze v galerii OFF/FORMAT | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Domácí úlohy Jána Šipöcze v galerii OFF/FORMAT

80% Recenze | Marek Šimoník | 15.4.2014

Galerie OFF/FORMAT ve své aktuální instalaci poprvé představuje ryzího fotografa. Ján Šipöcz (1983) je absolventem atelieru Fotografie na VŠVU v Bratislavě /2009/, zakládajícím členem o.s. PHOTOPORT a v roce 2012 na sebe upozornil účastí ve finále Ceny Oskara Čepana. V současné době žije v Praze. Autor se věnuje konceptuální fotografické tvorbě, fotí nalezené nebo znovuobjevené předměty, v některých sériích se věnuje paměti a vzpomínkám v individuálním nebo obecném pojetí.

Domácí úkoly Jána Šipöcze

Výstavní soubor, jehož kurátorem je Petr Kovář, je tvořen několika částmi. První skupinu tvoří velkoformátové zvětšeniny reprezentující název výstavy – Domácí úlohy. Malý soubor tří fotografií je prodchnut atmosférou domova a připomíná typický druh nudy vznikající z nutnosti splnit úkol. Člověk raději čtyřikrát umyje nádobí nebo se zaměří na banální detaily svého domova/okolí, jen aby nemusel plnit své povinnosti. Samozřejmě těžko říci, zda autora skutečně přepadaly tyto pocity před tím, než vstal a zmáčkl spoušť. Pokud by však pohnutky skutečně vycházely z křečovité nudy, výsledek rozhodně nudný není. Mimovolní záběr na květináč s trsem bylinek zaujme hrou s ohniskovou vzdáleností objektivu, oblečení odhozené (po náročném mytí nádobí) visí v pokoji na větvi stromu a dokonalá reklamní fotografie staré skleněné vánoční ozdoby v podobě americké vlajky je zhutnělým artefaktem vzpomínky na domácí, pohodovou nudu „kdysi před léty“. S mlhavou snahou o vydolování prvních tónů americké hymny je však divák v další části vtažen do jiných vzpomínek. Atmosféra doby podobná, místo a vlajky jiné. V místnosti rotuje diaprojektor a v jeho světle září záběr na pionýrský tábor. Špičky napnutých stanů vystupují z modrého klína domalované československé vlajky a její červená část se láme na táborové nástupiště. Další cvaknutí nekompromisního stroje rozsvítí naleštěný nahnědlý Wartburg zkušeně zaparkovaný do houští u rybníka, v záběru však přibyl černý yetti snažící se dostat do východoněmeckého bouráku a na dalším snímku ďábelský rudý baby superman útočí na vyhřátou deku rozprostřenou na louce u vody. Autor si v souboru nalezených diapozitivů přivlastňuje cizí vzpomínky na jedno z mála pozdvižení československé socialistické rodiny – dovolené u moře/vody a rodinné oslavy. Typizované situace každého zaprášeného fotoalba jsou autorem dotvořeny ke své dokonalosti pár tahy štětce.

Domácí úkoly Jána Šipöcze

Další autorovou oblíbenou formou jsou výřezy z nalezených fotografií. V OFF/FORMATU mají podobu řady malinkých zapaspartovaných obrázků tentokrát z autorova prostředí. Z rodinného alba vybírá, vyřezává a rámuje motivy, pomocí kterých se chce vypořádat s obdobím před počátkem vlastní fotografické tvorby.

Domácí úkoly Jána Šipöcze

Poslední soubor je sice tvořen třemi fotografiemi, které však vytvářejí jediný „rodinný portrét“, který se po vzoru Mony Lisy dívá všemi směry. Rafinovaným provedením může divák z různých úhlů sledovat, jak se proměňuje týl hlavy autora ve stejný pohled na jeho přítelkyni a ten zase v hlavu jejich psa.

Domácí úkoly Jána ŠipöczeFoto: Petr Marvan

Pro Jána Šipöcze, stejně jako pro mnoho dalších mladých autorů, je typický konceptuální přístup k fotografii, ale skutečnost, že je „rodilý“ fotograf, je na výstavě nepřehlédnutelná. Technicky dokonale zvládnuté provedení zvětšenin a zdánlivě ledabylé zavěšení evokující proces fotografické tvorby zanechává dojem klidné síly. Stejně pečlivá je i recyklace přisvojených souborů fotografií a diapozitivů a svou hravou vykořeněností vytvářejí protiklad k vycizelovaným zvětšeninám. Zašátrání v rodinném archivu/kruhu a jeho využití pro vlastní prezentaci není sice nic nového, ale vždy platí, že když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Výběr fotografií, vydestilovaná kompozice a opět precizní provedení vytváří nečekanou a tím i imponující souhru.

Domácí úkoly Jána Šipöcze

Termín konání: 9.4. - 14.5.
Kde: Galerie OFF/FORMAT