Policie drsné školy ve hře na schovku | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Policie drsné školy ve hře na schovku

75% Recenze | Šárka Nováková | 7.4.2015

Desetidílná série norského spisovatele Joa Nesbøho se svérázným kriminálním komisařem Harry Holem se chýlí ke konci. Její údajně závěrečná kniha Policie dlouho mlží ohledně osudu hlavního protagonisty a přivádí na scénu dalšího sériového vraha, který předchozí záporáky překonává tím, že zabíjí vyšetřovatele dosud nedořešených zločinů.

Upozorňujeme čtenáře, že tato recenze obsahuje spoilery!

nesbo-policie-rec-1
Desátá kniha o Harry Holeovi by prý měla být také poslední, nicméně Jo Nesbø tak docela neodmítá myšlenku, že se k hrdinovi, který jej proslavil, jednou znovu vrátí.

Příznivci detektivní řady museli po četbě předchozího Přízraku (naše recenze zde) samou netrpělivostí cvakat zuby: příběh totiž zůstává mírně otevřený, stejně jako Harryho rány, jež mu způsobily letící kulky. Další a prý zatím poslední část nechává čtenáře ještě nějakou dobu tápat a děj celkem odsýpá i bez přispění oblíbeného ochmelky. Kdosi totiž vraždí policisty na místech činu starých případů, jejichž vyšetřování se účastnili, a to stejným způsobem, jakým byly usmrceny původní oběti. Ve speciálním týmu se v tzv. Kotelně scházejí samí „staří známí“: Beáta Lønnová, Katrine Brattová, Bjørn Holm a psycholog Ståle Aune. Ale někdo jim chybí… V nemocničním pokoji kdesi v Oslu mezitím oddychuje těžce raněný pacient v kómatu, jehož přísně tajnou identitu nezná dokonce ani neustále přítomná stráž.

Králíci v klobouku

Navozování ustavičného pocitu očekávání je jen jedním z mnoha triků, po nichž Nesbø sahá při budování narativní konstrukce. Kdo celou sérii sledoval od začátku, mohl se kochat tím, jak původně nezkušený autor objevuje zajímavé stylistické prostředky a od prostšího filmově-deskriptivního popisu přechází k literárnějším metaforám, zkouší si dynamické zrychlování a zpomalování děje i „střihy“, díky nimž klika stisknutá na konci jedné scény otevře dveře někde docela jinde. A jak pak radostně experimentující spisovatel nově objevenými kouzly téměř vždy prošpikuje celou aktuální knihu. Pro Policii je typické, že téměř nic není tím, čím se to na první pohled zdá být. Zesnulý pacient, mrtvolný pach za zdí, zmizelá holčička, nevyhnutelná smrt. Jako iluzionista ukazuje spisovatel falešné obrazy, které však vyvolávají opravdové emoce, ale i naději: v předchozí scéně přece situace také vypadala fatálně a nakonec to bylo jinak. Tvůrce bohužel tuhle hru na schovávanou poněkud nadužívá, takže se zmíněný literární prostředek místy stává mírně iritujícím. Aby ovšem zůstala zachována jistá nepředvídatelnost, pro jejíž dosažení Nesbø své twisty často až překombinovává, dokáže se i tentokrát nelítostně zbavit oblíbené postavy, jejíž charakter budoval v mnoha předchozích dílech. Čtenáři tak není povoleno zcela podlehnout dojmu, že je tu všechno jenom jako: brutální smrt jeho iluzi rozmetá jako domeček z karet. I to je ale součástí hry, fanoušci série už oplakali nejednoho sympatického parťáka, jemuž spolupráce s Harrym evidentně příliš neprospěla.

nesbo-policie-rec-2
Jo Nesbø přijede prodeje aktuální knihy do Prahy podpořit 4. května 2015, odpoledne proběhne v Paláci knih Luxor na Václavském náměstí autogramiáda (foto: Anita Artnzen)

Severští superhrdinové

Co má společného Lisbeth Salanderová z Larssonovy trilogie Milénium a Harry Hole? Když pomineme, že pocházejí ze Skandinávie a jsou protagonisty megaúspěšných nordkrimi sérií, oba jsou téměř magicky odolní vůči smrtícím výstřelům a je-li to třeba, vyhrabou se i z hrobu (někdo více a někdo méně doslova). Lisbeth komplikuje život její asociálnost i původ, Harrymu jeho závislosti. Jak jejich příběhy pokračují, z chybující lidské bytosti se časem stává spíše nadčlověk. Honit padouchy navzdory vlastnímu podříznutému hrdlu, to už chce přece jen víc než trochu umanutosti. Zatímco dívka kopající do vosích hnízd je už ryze postmoderní hrdinkou (v níž se různorodé žánrové motivy snoubí s požadavky feminismu), v Harryho hrudi nepřestává tlouct srdce nefalšovaného detektiva drsné školy, jehož rezonance k němu od prvních dílů přitahuje nejpohlednější ženy široko daleko. Ty navíc nejsou autorem popsány pouze jako pěkné, ale zpravidla i po čertech chytré.

Krasavice inteligentní

Zamiluje se do něj Ráchel Faukeová, zakouká Katrine Brattová, slabost projeví Kaja Solnessová… A pamatujete na jeho ďábelsky atraktivní bývalku Annu Bethsenovou z Nemesis, nebo hezoučkou australskou servírku z Netopýra? Jak to ten otlučený alkoholik s křivou pusou dělá? Jednoduše. Jiné typy žen se kolem něho téměř nevyskytují. Nesbø – jako správný autor drsné školy – prostě nemá nelibě vypadající dámy ve svém hledáčku (nehledě na to, že charakteristika „krásná“ je jednodušší i stručnější než pokus někoho opravdu popsat). Dlouhodobě se této tendenci vymyká jen Beáta, která se může honosit zase jinou typickou vlastností, a Harryho sestra, jíž mírné postižení zřejmě diskvalifikovalo natolik, že z příběhů pro jistotu postupně zcela vymizela. Ani na svatbu bratrovi nešla! Nicméně i klišé nesmrtelnosti (nikoli však nezranitelnosti, ran a šrámů se tu schytá víc než dost) a neodolatelné přitažlivosti už jsou po deseti knihách natolik pevnou součástí inventáře, že by teď nebylo fér jejich užívání pisateli vyčítat. Jsou to totiž částečně i tyhle líbivě omšelé propriety ze starých dobrých „hard boiled“ časů, které na Harryho příbězích jejich publikum tak baví.

nesbo-policie-rec-3
Necelý měsíc po knize se na pultech objeví také její audio podoba z vydavatelství OneHotBook. Četby se už tradičně zhostí herec Hynek Čermák, jehož projev i hlas se pro variaci na „drsnou školu“ ideálně hodí.

Zazvonil zvonec?

Milovníci detektivek s Harrym po celém světě si po přečtení Policie kladou otázku: Je tohle opravdu konec? A zřejmě se budou v duchu tázat i dál. Autor totiž neučinil žádný neodvratný krok, kvůli kterému by série nemohla vesele pokračovat dál. Naopak si nechal nejedna pootevřená vrátka. Možná je to jeho další posun k realistickému vyznění lidské frustrace, že ve skutečném životě spravedlnosti často nebývá učiněno zadost… Ale který detektiv drsné školy by za sebou nechal řádně nepotrestaného bídáka, který sice zůstane lehce poznamenán, avšak klidně pokračuje ve své úspěšné kariéře, namísto aby hnil v cele nebo v hrobě? Vážně můžeme Harrymu, v jehož šlépějích se zeleni už nikdy nedaří, věřit, že vykročí se svou femme fatale do západu slunce a budou žít šťastně až do smrti? Těžko říct. Jakkoli mu to budou jeho příznivci po všech těch útrapách přát, ještě víc budou nejspíš doufat, že až si jeho stvořitel splní další spisovatelské sny (třeba napsat variaci na retro sedmdesátkový brak nebo novou verzi Macbetha), připíše mu na vrub nějaké další trable. Podle svého prohlášení pro Sunday Express se tomu nijak zvlášť nebrání.

nesbo-policie-rec-4
I je když série s Harry Holem prozatím kompletní, nakladatelství Kniha Zlín se chystá vydat Nesbøho román Syn i jeho variaci na sedmdesátkové žánrovky nazvanou Krev na sněhu, po níž by měl následovat další díl Krev na sněhu II: Více krve. Autor se rovněž zapojil do projektu Hogarth Shakespeare a rozhodl se v jeho rámci napsat Macbetha ve svém pojetí. V češtině bude celou řadu vydávat nakladatelství Práh.