Joe: Tichý hrdina amerického zapadákova | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Joe: Tichý hrdina amerického zapadákova

70% Recenze | Daniel Storch | 10.7.2014

Téma zemitosti amerického venkova se v zámořské kinematografii vrací zas a znovu. S desítkami tváří. Od obhroublých „redneck“ komedií a dramat po drsné thrillery, kombinované například se sociální či psychologickou rozborkou. Vzpomeňme na Boormanovo Vysvobození, Peckinpahovy Strašáky, famózní Divoká stvoření jižních krajin (více zde>>>) anebo třeba na neprávem opomíjený a nedoceněný snímek Do morku kosti, který si bohužel budoucnost zapamatuje jenom jako výborný vstup Jennifer Lawrenceové do první ligy.

Joe

Na světě chudých baráků z vlnitého plechu a zarezlých karavanů, kde se to jen hemží osudy polámanými na padrť, je zkrátka cosi lákavého, ať to zní sebetrýznivěji. Režisér David Gordon Green, nezávislý filmař s vavříny ze Sundance, Benátek, Berlína a z dalších předních festivalů, nabízí ve svém dramatu Joe pozvánku právě do tohoto vesmíru zmaru a rozpadu, přímo mezi lidi, které člověk asi ani nechce znát – tedy kromě hlavního hrdiny, po němž je pojmenován celý film. Hraje ho totiž Nicholas Cage a věřte nebo ne, hraje ho velmi přesvědčivě.

Joe

Joe je tak trochu svéráz – pěstmi se ohání, jen když musí, ale rozhodně se jedná o člověka, který se o sebe naučil postarat. Zkušenosti z kriminálu mu daly lekci, jak nevyčnívat. Občas si přihne, zarůstá vousem a pálí jedno cigáro od druhého. Coby velitel dřevařské čety pak celý den ničí stromy (opravdu, vážně to dělá) ve společnosti svérázných dělníků a trvale se pokouší zůstat mimo radar, což se mu ne vždy daří. Na to je zaplivaná část Texasu, kde žije, příliš plná nejrůznějších vzpomínek. Svoji výbušnou letoru se však snaží držet na uzdě.

Pak se ovšem do jeho blízkosti dostane patnáctiletý kluk Gary. Jeho představitel Tye Sheridan, kterého známe už ze Stromu života (více zde>>>), mimochodem vypadá jako dospívající Tom Hardy, což se mladému herci jednou bude zatraceně hodit. Tenhle kluk, jehož otec dokáže jen pít a rozdávat rány, v Joeově životě ledacos změní, zavírat oči před vším kolem se totiž nedá věčně. Jen není na místě očekávat nějaké sladkobolné konce jako například v Dokonalém světě. Na to je Joeův svět příliš opravdový.

Joe

Tedy ne že by Dokonalý svět končil kdovíjak dobře. Vlastně se v něm paralely s Greenovou poetickou sociální sondou hledají pohříchu snadno. Ovšem tam, kde Eastwood nabídl dobrodružství propojené s rodící se otcovskou láskou, předkládá Joe ze všeho nejvíc koncentrovanou depresi.

Jeho spíše lyrický než epický snímek ztělesňuje především pomalé plynulé zapadání do lidského bahna a člověk také při jeho sledování cítí ze všeho nejvíc špínu až za ušima. Třebaže Joe nikomu nebere naději na změnu a právo na zázraky, svoje hrdiny hlavně dusí ve vlastní šťávě. Režisérův styl patří mezi ty rozvláčné a nijak uspěchané a snímek Joe je dusí s neúprosnou důsledností. Bez okolků předkládá prostor, kde nezbývá než bojovat, protože z něj v podstatě nelze utéct, tedy pokud člověk není ochoten zaplatit hodně vysokou cenu.

Na druhé straně ovšem Green vyvažuje předestřené mraveniště bezútěšnosti velmi pohlednými a básnivými temnými obrazy, takže ve výsledku lze v duelu s tímto snímkem uhrát pocitovou plichtu. A to i navzdory faktu, že scénář k filmu opravdu není kdovíjaký titán, najde se v něm hodně nucenosti a samotný příběh snímku sice umí vyvolat emoce, avšak jinak nepřináší nic moc nového a drží pohromadě spíš jen na dobré slovo. Přinejmenším s atmosférou si ovšem Green umí hrát dokonale. Už jen za skutečnost, že donutil zarostlého Cage zavzpomínat na doby vysokého herectví, si chmurný Joe zaslouží poplácat po zádech.

Joe

Joe