Kick-Ass 2: Šunkový Nářez | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Kick-Ass 2: Šunkový Nářez

60% Recenze | Šárka Nováková | 22.8.2013

Ve dne brýlatý loser Dave Lizewski a v noci zelený strážce bezmocných Kick-Ass alias Nářez se vrací. Druhý díl komiksu scénáristy Marka Millara a kreslíře Johna Romity jr. nabízí více postav, akce i násilí. Jejich maximalizační snaha se však bohužel netýká komplexnosti příběhu a svůj přelidněný sled polovičatých zápletek autoři pouze utápějí v krvi.

kick-ass 2
Spíš než nářez je to tentokrát sekaná.

Jak může dopadnout nerd, který svou lásku ke komiksům přežene natolik, že po setmění oblékne neopren a vydá se bojovat se zločinem? Dostane pořádný nářez! Naivní idealismus kluka s maskou bez jakýchkoli výjimečných schopností, zato s vizí, byl v prvním díle záhy konfrontován s pouliční realitou i přízemními problémy. Boj s mafií ovšem dostal úplně jiné grády, když Nářez získal pomocnou ruku skutečně trénovaných vigilantů: batmanovského Taťuldy (Big Daddy) a jeho smrtící desetileté dcerky Mindy McCreadyové aka Zabijačky (Hit Girl). Finální úspěšná likvidace šéfa zločineckého gangu po sobě však zanechala jeho osiřelého syna Chrise Genovese, který - jak už to tak v antických tragédiích a grafických románech bývá - samozřejmě přísahal pomstu. O rodičovskou figuru ale přišla i Zabijačka, jíž se nakonec ujal bývalý policejní parťák jejího táty. Škodolibě podvratný první díl totiž mimo jiné ukazoval, že když se jen tak z plezíru vydáte bizarně oděni bojovat proti kriminalitě, leccos (či leckoho) ztratíte a moc toho (až na přeražený nos či zlomené končetiny) nezískáte.

kick-ass 2 kick-ass 2
Těžký život hrdiny. Nejenže dostává do kokosu, když vyráží bránit slabší, ale i při tréninku. A člověku zrovna nezvedne sebevědomí, když mu natluče holka ve věku, kdy si ostatní děvčátka hrají s panenkami. Jenže Mindy není žádná obyčejná „minda“.

Padouch nebo hrdina?

Druhý komiks začíná přesně tam, kde první skončil. Mindy je odhodlaná z otloukánka Davea poctivým tréninkem stvořit skutečného parťáka do bojové nepohody, podmínky v adoptivní rodině ji však přimějí složit zbraně a pokoušet se o civilní život prepubertální dívenky. Nářez zatím nehodlá sedět na zadku, ale zapojí se do nově vzniklého hnutí Věčná spravedlnost zorganizovaného jedinci, které inspirovala jeho bohulibá činnost a tak se ji rozhodli napodobit ve vlastních kostýmech. Liga „hrdinů“, disponujících spíše nadšeneckou motivací než způsobilostí k zápasu, bude nicméně brzo čelit strašlivé Chrisově odplatě. Ve světě, kde se líhnou samozvaní ochránci, je dost místa i pro najatou tlupu super padouchů, rekrutovaných právě pro svůj zabijácký naturel. Jakoby na důkaz definitivního prolnutí Daveova vysněného komiksového světa a Nářezovy „reality“ nazývají členové Věčné spravedlnosti své amorální antagonisty „záporáky“. Z pohledu oficiálních struktur však úmysly ozbrojených občanů se škraboškou nehrají roli – pro policii jde prostě o střety magorů v převlecích, kteří svou agresivitou narušují klid města. Jejich pohled nakonec není tak daleko od pravdy: výsledkem krvavého boje totiž nemůže být nic jiného než zabíjení a smrt. Škoda, že je Nářezovo dilema týkající se zmíněné problematiky tak odfláknutě prchavé. Kontrast „skutečného“ a superhrdinského světa nejvíc rezonuje právě v nadneseném tématu – mezi kreslenými cákanci červené krve a cynickými hláškami se tu doopravdy umírá.

kick-ass 2
Naivita Davida Lizewského občas nezná mezí. I když jeho kombinéza žádná kouzla neskrývá, stále by rád věřil, že jeho kolegové budou mít nějaké „super“ eso v rukávu.

Krvavý biftek a jiné „maso“

Nikoho ze znalých čtenářů už nepřekvapí, že se malá holka pere jako ninja a kleje jako dlaždič. V rámci úsilí pojmout sequel coby něco většího a lepšího se tu mluví o něco vulgárněji a vraždí ještě brutálněji než v „jedničce“. Představu si uděláte už při čtení poněkud zastydle pubertální předmluvy režiséra Joea Carnahana (filmy jako Mezi vlky, A-team nebo Sejmi eso) – kdo nechce hned na začátek nafackovat trapností, o nic nepřijde, když tenhle pokus o přizpůsobení se dikci díla rovnou přeskočí. Hladinu sprosťárniček předznamenává i nově zvolené alter ego gangsterského sirotka Chrise – jeho čerstvá zlodušská identita totiž nese jméno Čurák (v originále Motherfucker). Jakkoli je kreativita překladatele Darka Šmída zejména při převodu autorské koprolálie do češtiny obdivuhodná, občas by neuškodilo, kdyby se držel prostého významu používaných výrazů (v tomto případě např. „Zkurvysyn“). Zatímco v hollywoodské adaptaci pořád platí pravidla, že psi, děti a nevinní kolemjdoucí se nezabíjejí, v komiksu si s nimi Chrisova suita hlavu neláme (i když – hlavy padat budou). Drsně lakonicky nastíněné je i hromadné znásilnění Katie, která na rozdíl od filmové verze zůstává Nářezovou pouze platonickou láskou – ale i to se jí šeredně vymstí. Než se stihneme pořádně poznat s novými postavami, jako jsou Doktor Gravitace, Plukovník Pravda, Poručík Láska, nebo Noční běhna, kteří chtějí se škraboškou na tváři „pomáhat a chránit“, děj utone v krvavé lázni. Stejně jako rezignovaný (či dokonce chcíplý) žralok marně cení zuby na dně akvária v „záporácké základně“, ale dílo zkázy za něj musí dokonat samopal a kombinačky, je i druhý Kick-Ass od začátku jen belháním k selhání. Snad jen závěrečné šílenství v očích Mindy McCreadyové, jíž policejní náčelník celkem příhodně diagnostikuje jako „malou holku se závažnou poruchou osobnosti“, dává naději při očekávání nadcházejícího spin-offu, v němž bude Zabijačka titulní protagonistkou.

kick-ass 2
Tenhle záběr ve filmu v žádném případě neuvidíte. Už proto, že zatímco komiks Kick-Ass 2 je cynicky depresivní, jeho adaptace je neškodnou teenagerovskou komedií, v jejímž závěru Zabijačka políbí Nářeze na rozloučenou a odfrčí na motorce do zapadajícího slunce. Na papíře takový konec rozhodně nečekejte.