Láska šílená: Geometrický chlad neupřímnosti | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Láska šílená: Geometrický chlad neupřímnosti

70% Recenze | Daniel Storch | 12.6.2015

Ve svých dvaačtyřiceti letech je rakouská režisérka Jessica Hausnerová dokonalým prototypem autorského filmaře určeného pro fajnšmekrovské festivalové publikum. Začínala na kladně hodnocených kraťasech, nikdy se neodchýlila od cesty nezávislé tvorby, od svého celovečerního debutu v roce 2001 pak sbírá na filmových přehlídkách cenu za cenou, třebaže její počiny jen málokdy opustí příšeří artových kin. Má na svém kontě několik trofejí z Benátek, z Wiennale, cenu ze Sevilly a kolosální výčet uzavírá také zvláštní uznání z Cannes, i jehož zásluhou se nakonec její filmy dostaly také k nám, do Karlových Varů. Postupně tam byly v průběhu let k vidění její snímky Lovely Rita, Hotel, sarkastické Lourdy a vloni nakonec i Láska šílená, hořkosladká výsměšná romance, jež momentálně vstupuje na česká plátna. A také obsahem je sžíravá, třebaže nenásilná ironie, namířená tentokrát nejen proti minulosti a idealizaci časů, v nichž by dnešní svobodomyslnost nepřežila ani hodinu. Podle Hausnerové bylo Německo romantismu počátku 19. století geometrickým peklem na zemi, stejně jako je peklem každá doba, jíž příliš těsně vládnou konvence a svázanost neochvějnou jistotou toho, co je správné a co ne.

Amour Fou

Po většinu školního života je žákům období romantismu předkládáno jako čas rozervanosti, divoké touhy po vzpouře a pestrých niterných orkánů vedoucích posvěcené citlivé duše k tvorbě a k nepřidušeným výkřikům. Tak hovoří učebnice. Nikoli však Hausnerová. Pro ni byla tato doba plochou, statickou a k zemi napevno přitlučenou kulisou plnou šedi, za níž se skrývala maximálně tak slova, ať už v podobně upjatých promluv anebo věčně stejných operních árií. Anebo že by mohl dokonale vycentrovanou společnost bez obsahu vykolejit alespoň básník coby držitel pochodně hlubokého prožitku? Hlavní hrdina příběhu Heinrich v podání Christiana Friedela slovem vládne dobře. Dokonce ví, co od něj doba žádá. Proto touží až do morku kosti po dobrovolném odchodu ze světa. Jen hledá souputníka, který by se s ním na tuto pouť vydal... nebo souputnici. Čím více se ovšem odhaluje jeho podstata, tím spíše je obnaženo prázdno jak v hrdinovi samotném, tak ve světě, kterým proplouvá. Ve světě, který působí, jako by se v něm zastavil čas. Ve světě, kde řeč srdce ustoupila řeči rozumu a kde veškerou osobitost udupal požadovaný společenský řád.

Amour Fou

Ironie, s jakou se Hausnerová strefuje do podobných loutkových existencí, přitom není ani okatá, ani košilatá. Naopak, vídeňská rodačka se explicitní zábavy zříká, je to ztělesněná umírněnost. Přesto ale kousavost čiší v podstatě z každého obrazu, který servíruje publiku. Její svět smetánky a čajových dýchánků je totiž svým způsobem dokonalý. Absurdně dokonalý. Z každého záběru čiší perfektní symetrie. Vše je upravené, uhlazené a vycizelované do natolik úžasného ladu, až je to vlastně směšné, a zobrazovaný prostor jen podporuje pravítkovou strnulost předestřených postav. Absence lidské chyby je zde do oka bijící stejně absence jakéhokoli citu či vzplanutí. Nelidskost tohoto filmového světa je pak o to více znásobena vědomím, že předobrazem k robotickému poetovi byla pro Hausnerovou reálná historická postava, básník Heinrich von Kleist. Přesto však Láska šílená ani nepředstírá, že se snažila být životopisem či historickým pojednáním, přestože s dobovými náladami a s atmosférou si režisérka vyhrála s obdivuhodnou pečlivostí. Coby velmi pohledná, ovšem značnou trpělivost vyžadující metafora, se vrhá napříč časem i státy a žádá jediné – opravdový svět plný opravdové vášně, dynamiky a upřímného zapálení pro cokoli, co dává danému člověku smysl.

Amour Fou

Amour Fou

Amour Fou