Liberace!: Michael Douglas koncertuje | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Liberace!: Michael Douglas koncertuje

80% Recenze | Daniel Storch | 18.7.2013

Jestli lze na vlastní tvorbě Home Box Office, zkráceně a známěji HBO, něco skutečně ocenit, pak je to preciznost, s jakou si tenhle mediální kabelový moloch, toliko spadající pod ještě větší impérium Time Warner, dokáže ohlídat svoje investice. Ostatně stačilo by zmínit jenom české pobočkové počiny Hořící keř a Terapie. Dokonalé důkazy toho, že vklad do elity se vrací i s úroky. Ale v souvislosti se zámořskou tvorbou HBO lze jít ještě dál, za hranice seriálů, třebaže právě ty patří k nejuznávanějším vůbec.

Je vysloveně radost sledovat například posledních par let se prosazující trend filmových biografických dramat, které zde vznikají, a třebaže jsou původně určeny pro obrazovky televizí, nakonec to v Evropě většinou dotáhnou do kin, protože na to prostě mají nárok. Formálně i obsahově. Slavnými jmény se to v nich jenom hemží, a třebaže HBO většinou nekomentuje výši budgetů, je naprosto očividné, že většina těchto výtvorů dostala svoji péči. Ať už se jednalo o snímky Temple Grandinová, Doktor Smrt o Jacku Kevorkianovi anebo o Prezidentské volby, mapující politický vzestup kontroverzní aljašské guvernérky Sarah Palinové. Jedna velká sbírka prestižních cen a festivalových vavřínů.

Snímek Liberace! má přitom touhu v této vybrané společnosti přinejmenším obstát, a jak už zaznívá z nejrůznějších filmových přehlídek a klání, včetně karlovarského, nepochybně se mu to i podaří. Oscaroví Michael Douglas a režisér Steven Soderbergh (o jeho posledním snímku Vedlejší účinky jsme psali zde>>>), hlavně pak herecká polovina tohoto tandemu, se totiž při tvorbě tohoto snímku sešli ve vynikající formě.

Liberace!

Władziu Valentino Liberace byl v padesátých až sedmdesátých campových letech minulého století fenomenální boogie-woogie bluesový pianista, jeden z nejlepších bavičů své doby. A zároveň byl gay. Protože však jeho éra neshledávala sexuální orientaci za tak fancy téma jako následující léta osmdesátá a zároveň měla daleko k liberálnosti dneška, sám Liberace se ke svému zaměření nikdy veřejně nedoznal. Uškodilo by to kariéře. Dokonce se kvůli nařčení z homosexuality i soudil s jedním britským deníkem. A zatímco vystupoval v blýskavých kostýmech a společnost bavil svým excentrismem, v soukromí byl i přes promiskuitní život spíše osamělým poustevníkem, plácajícím se ve zlaté kleci vystlané sbírkou nákladného kýče.

Tedy do té chvíle než potkal mladíka jménem Scott Thorson, který pak po Liberaceho smrti vydal knihu memoárů o jejich společném životě, jež se následně stala předlohou pro Soderberghův film. A jak je už asi trochu zřejmé, třebaže se v případě snímku Liberace! jedná především o životopisné drama s psychologickými podtóny, zároveň si v sobě nese i znatelné stopy mezigenerační, zakázané romance.

Liberace!

Mimochodem Scotta Thorsona ve filmu hraje Matt Damon s huňatou parukou na hlavě. A ruku v ruce se znalostí reálií by měl představovat sedmnáctiletého kluka, což si lze jen těžko představit. Ale popravdě, to je vážně pouze detail, který se samotným snímkem vlastně ani nesouvisí. Spíš než paruk je dobré si u Liberaceho! všímat pečlivé charakterové kresby, kterou vložil Soderbergh do postavy slavného hudebníka a s jejíž pomocí vybrousil stereotyp do podoby živoucí osoby plné lidských protikladů a vnitřních rozporů.

Do oboupohlavní divy schopné dívat se do budoucnosti, a přitom zaseknuté v minulosti, do výstředníka s často zvláštně konzervativním pohledem na svět, do člověka, který byl světák, ale přesto se bál vykročit ze své nory, jen složitě rozlišoval mezi tím někoho milovat a vlastnit a jako hvězda tak žhnul, že ho to mohlo samotného spálit. A to se také nakonec stalo, ale to už bychom trochu předbíhali.

Michael Douglas je každopádně v roli Liberaceho  famózní a fakt, že do podobných tematických vod vstoupil poprvé, tento dojem ještě více umocňuje.  Ačkoli pravdou zůstává, že více příležitostí k projevení okaté emocionality ve snímku přeci jen získává Damon, protože jeho postava stále zůstává v Liberaceho světě návštěvníkem a poněkud volnější pravidla života v šoubyznysu v ní vyvolávají silnější odezvu. O to více ovšem vyniká Douglasovo „méně“. Tenhle snímek je zkrátka jednoznačně herecký a oba zmínění pánové, s podporou Dana Aykroyda, ho táhnou mocnou silou. Takovou, že se ho bez jejich účasti nejde vlastně ani moc představit.

Liberace!

A co by tedy zůstalo po takovém hypotetickém pokusu? Bezesporu zajímavý, třebaže svým způsobem vlastně obyčejný osobní příběh, zasazený do solidních retro kulis vyskládaných drahými kožešinami a masivními prsteny.  Politicky spíše korektní, žádný velký Kinsey, žádná rebelie. Stejně tak se vyhýbající výrazným experimentům s formou v zobrazení, na rozdíl třeba od snímku I love You Phillip Morris. V tomto ohledu se Liberace! drží hlavně biografické podstaty a je spíše realistický a reflektující zobrazovanou dobu. A z porovnání se Zkrocenou horou jednoznačně vychází coby kousek určený k pobavení, byť jen málo šermující komediálními rysy nového Almodovara (více zde>>>). Rozhodně pak je snímek Soderberghem dobře kočírovaný, ačkoli možná trpící trochu širokým časovým záběrem deseti let, které se snaží Liberace! obsáhnout značně detailně. I za cenu scén, které kolapsu jednoho lidského vztahu už nic neubírají ani nepřidávají. A třebaže tenhle film nedokáže ani s pomocí pableskujícího humoru zamaskovat jistou studiovou „televiznost“, rozhodně se může prokazovat značnou pohledností a spektakularitou. Bez Douglase a Damona by obstával asi jen těžko a za svou obyčejnost by asi platil, ale s nimi rozhodně tvoří pozoruhodný zážitek.

Liberace!

Liberace!