Mapy ke hvězdám: Pěst do tváře Hollywoodu | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Mapy ke hvězdám: Pěst do tváře Hollywoodu

70% Recenze | Daniel Storch | 30.10.2014

Boj se společností, to je pro jednasedmdesátiletého kanadského režiséra Davida Cronenberga životní umělecký leitmotiv. Už v osmdesátých letech, kdy se extrémně nadaný filmař věnoval hororu, měly v sobě jeho snímky vždycky nějaký nadžánrový hrot vzdoru a kritiky. Nebo snad lze legendární Scanners či Mouchu považovat za všední konzumní zástupce dobové touhy po kinematografické hrůze? Nikoli, stejně jako nemůžeme označit jeho další slavný snímek eXistenZ za obyčejné sci-fi. V každém z těchto filmů se v první řadě značí obavy z pokroku a z vývoje lidstva, mířícího vinou neukojitelných ambic do katastrofy.

mapy_ke_hvezdam_4

Co Cronenberg dříve jen naznačoval, schovávaje se za fantastické žánry, to pak zbavil kamufláže a odhalil na kost v novém tisíciletí – Dějiny násilí a Východní přísliby lze považovat za přímou a kategorickou obžalobu civilizace z dekadence a nekontrolovatelného rozpadu. Ostatně ani jeho podivínská antikapitalistická elegie Cosmopolis (více zde) nehovořila jiným jazykem. A také z toho důvodu lze docela snadno odhadnout, jakým směrem se bude ubírat i režisérova novinka s klamavě poetickým názvem Mapy ke hvězdám. Cronenberg na stará kolena už komedie točit nebude. Rozhodně má ale stále s kým zúčtovávat a nyní si vybral za terč jeden z největších symbolů přetvářky, jehož však přitom on sám nikdy nebyl součástí. Tentokrát to schytala přímo továrna na sny. Na rozdíl od Lynchova Mulholland Drive se ovšem Mapy ke hvězdám nehalí do metafor. Útočí napřímo, s pomocí přehánění a nadsázky.

mapy_ke_hvezdam_1

Srdcem snímku je hollywoodská rodina, zdeformovaná natolik, že sama o sobě představuje karikaturou. Hyperbola slouží Cronenbergovi jako bič. Zásluhou toho ovšem mohl režisér do vzájemných vztahů famílie Weissových vpasovat pozoruhodné množství lidského zla, nepochopení a bizarní pokřivenosti. Otec Weiss v podání Johna Cusacka je psychoterapeut hvězd. Vydává knížky a jeho konzultace vyjdou na stovky dolarů, třebaže některé pracovní metody tohoto doktora lze považovat přinejmenším za sporné. Každopádně sám psycholog vůbec netuší, co se mu děje v soukromí pod střechou. To jeho paní Christina s tváří Olivie Williamsové toho ví víc, s danou situací však nic nedělá, a proto jsou potomci obou dospěláků takoví, jací jsou. Z dospívajícího syna Benjiho se sice stala herecká hvězdička, ale musel za to draze zaplatit svým mládím. Proto už v nějakých třinácti letech ví, jak vypadá drogová odvykačka, a uvnitř je prázdný jako vykotlaný pařez. Namísto touhy poznávat svět se dostavil cynismus, který do jisté míry podporuje i vědomí, že Benjiho sestra Agatha je zavřená kdesi v blázinci, protože se pokusila podpálit rodinný dům.

Nyní se ovšem narušená a se světem zápasící Agatha, které svou „náměsíčnou“ zasněnost brilantně předala Burtonova Alenka Mia Wasikowska, vrací do rodného města. Stane se poslední malou náloží, jež nakonec dovede honosný domov Weissových k dokonalému rozkladu za značně tragických okolností.

mapy_ke_hvezdam_2

A ještě je třeba vzpomenout přítomnost postavy herečky Havany Segrandové, bludy stíhanou hysterku, která se nemůže ubránit věčnému srovnávání s dávným úspěchem vlastní matky. Za roli Havany totiž budou padat ceny a je možné předpokládat, že na Julianne Mooreovou by se mohl za tento part konečně usmát také Oscar. Role zlomených hereček ostatně svádějí k oceňování už ze své podstaty a jedná se také o potvrzení Cronenbergovy základní myšlenky, že Hollywood je pouze pozlacenou iluzí, která dokáže uznávat jen sebe sama. Tuto myšlenku razí filmař ve snímku od samého počátku. Zároveň se ale také ptá, proč tomu tak je, a výsledné odpovědi jsou v jeho podání chladně zdrcující.

V Mapách ke hvězdám totiž na bázi lidskosti nefunguje v podstatě nic, komunikací počínaje a empatií konče. Většina příčetných postav jsou egoističtí solitéři, navyklí se jenom rvát mezi sebou, zatímco figury nepříčetné sice mohou vzbuzovat sympatie, ovšem stejně tak kolem nich neustále krouží hejno potíží a neustálý zmar. Optimismus ale není dle Cronenberga na místě ani do budoucna. Proto v podstatě jedinou normální figuru příběhu, obyčejného řidiče v podání Roberta Pattinsona, láká Hollywood do svých tenat vší silou a z vyprávění je zřejmé, že mladík jeho volání brzy podlehne, a stane se tak součástí drtivého soukolí, kde není prostor pro normální život.

mapy_ke_hvezdam_3

Film Mapy ke hvězdám je koncentrovaná deprese a je třeba se na to připravit. Pravdou ovšem zůstává, že tato deprese je skvěle zahraná, vizuálně lákavá a hlavně přesvědčivá, přestože se v ní režisér dobrovolně vzdává touhy po zcela realistickém zobrazování světa. Jeho film spíše hraničí s úmyslně přehnanou černou anekdotou anebo s pomluvou. O mezilidských vztazích ale tento snímek hovoří zcela srozumitelnou posmutnělou řečí plnou zloby. Natolik tvrdý políček možná Cronenberg ještě nikdy nezasadil.