NaFilM! aneb kinematografie ve vašich rukou | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

NaFilM! aneb kinematografie ve vašich rukou

90% Recenze | Martin Kužel | 21.9.2015

Projekt studentů z Katedry filmových studií jsme na našem webu sledovali od samého začátku, když ještě nebyl ničím víc než koncepcí v hlavách svých tvůrců. Výstava, jež chce divákovi představit i trochu jinou tvář filmu, než jak to dělají běžná muzea, bude v příjemném prostředí Musea Montanelli v Nerudově ulici otevřena jen do 25. října. A není jediný důvod, proč ji nenavštívit. (Více o výstavě se dočtete >>>zde.)

nafilm-rec-1

Se záměrem autorů je návštěvník seznámen už při vstupu do muzea. Jakmile poprvé zahlédne ve větru vlající filmové pásky, je mu jasné, že na přílišné vážno se tady hrát nebude. A také ne, celý osvěživě členitý komplex výstavy, který se rozkládá ve dvou podlažích, je tvořen vším, jen ne suchopárnými, statickými exponáty. Hned v první místnosti se příchozímu představí němý film a samostatné umění filmových ruchů, kterými byl kdysi doplňován, jejichž výrobu si lze vyzkoušet na vlastní kůži. Už jste někdy zvučili bouřku? Ne? Máte možnost. Pamatujete si na film Monty Python a Svatý grál, na ikonické kokosové ořechy? I ty tady najdete. A ještě mnohem více.

nafilm-rec-3

Výstava je rozdělena do tří volně navazujících částí a po celou dobu se soustřeďuje na film tuzemský. První třetina se věnuje předválečnému období neozvučené kinematografie, následuje filmová avantgarda a československý film v exilu během sovětské okupace. Každá část je díky vynalézavosti autorů svým pojetím zcela autentická i jedinečná a nejdůležitější roli tu všude hraje návštěvník sám. To on musí objevovat, co se skrývá v zavřených skříňkách, dotýkat se ovládacích pultů, zkoumat a prozkoumávat, během čehož si ani neuvědomí, že je zároveň vzděláván. Třeba když poslouchá ze sluchátka starého plastového telefonu namluvené paměti Vojtěcha Jasného, listuje návrhy ke sledování Miloše Formana složkami SNB během pražského natáčení filmu Amadeus, nebo se probírá ukázkami filmových scénářů Pavla Juráčka.

V poslední části se pak zapojí i návštěvníkova představivost, když je vtažen do snivého světa prvních avantgardistů 20. let. Vyzkouší si, jaké to je sledovat film a přitom nic nevidět, prostřednictvím sugestivního textu Jiřího Voskovce, čteného hlasem Bolka Polívky. Zažije, co dokáže prostá souhra světla a stínu.

nafilm-rec-2

Celou výstavu provázejí projekce dobových snímků, dokumentů a výřezy ze známých i neznámých klasik filmové tvorby. Nutností je i prezentace českých filmových plakátů či přímo těžkotonážní techniky, určené buď k natáčení samotnému, nebo k následné kompilaci zvuku a obrazu. Jak už ale bylo řečeno výše, exponáty jsou zde jen k dokreslení atmosféry. Srmdce výstavy spočívá v něčem zcela jiném.

Filmové umění jako celek lze postihnout velice obtížně, ale o to se Na film! ani nesnaží. Namísto toho přináší ojedinělý vhled do historie filmové tvorby na našem území způsobem, který návštěvníkovi nutně ulpí v paměti svou bezprostředností, hravostí, lehkostí a originalitou. Jaký bude další osud výstavy, není ještě zcela jasné. Autorky už dříve vyslovily přání vytvořit z ní po ukončení půlročního fungování v Museu Montanelli expozici putovní a představit ji tak i v dalších městech (rozhovor s autorkami si můžete přečíst >>>zde). Kde a kdy se však objeví znovu, není v současnosti jisté. I proto by byla věčná škoda nechat si ji nyní uniknout. Nic podobného totiž v hlavním městě, natož v naší zemi, k vidění jen tak nebude.

Martin Kužel
- 25.10.
Kde: Museum Montanelli