Rudišova sonda do národní bídy | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Rudišova sonda do národní bídy

80% Recenze | Šárka Nováková | 21.10.2013

Poslední novela Jaroslava Rudiše nazvaná Národní třída je téměř celá stylizovaná do monologu svérázného individua, které byste mohli potkat třeba v zapadlém baru na sídlišti pražského Severního města. Není tedy divu, že podle ní vznikla rovněž audiokniha, jež z její formy důsledně těží a posouvá svým režijním pojetím prózu k plnohodnotnému dramatickému zážitku.

Zakrytý obličej na obálce knihy patří reálnému inspiračnímu zdroji postavy. Právě Vandamův předobraz (a to nikoli belgického kulturisty) prý prozradil Jaroslavu Rudišovi mimo jiné to, jak se má „správně“ prát.
Zakrytý obličej na obálce knihy patří reálnému inspiračnímu zdroji postavy. Právě Vandamův předobraz (a to nikoli belgického kulturisty) prý prozradil Jaroslavu Rudišovi mimo jiné to, jak se má „správně“ prát.

Stará dobrá ruční práce

Však byl také původní tvar příběhu, který podle autora i šéfredaktora jeho domovského nakladatelství Labyrint vychází ze skutečných událostí, nejprve určen brněnskému Divadlu Feste, jež vzniklou hru zhruba před rokem úspěšně uvedlo. Z textu určeného pro inscenaci pak vykrystalizovala i útlá novelka, v níž se představuje periferní bouchač přezdívaný Vandam, který dělá denně dvě stě kliků a není „žádnej nácek“. V rámci umného oblouku promlouvá jakoby ke čtenáři, nebo snad ke svému synovi (případně k jinému hospodskému posluchači, který tuto roli supluje). Z vypravěčské ich formy vyklouzne jedinkrát při emocionálně vyhroceném intermezzu s barmankou Luckou, s níž se ale nakonec dobere něčeho zcela jiného, než romantické mezihry. Když se pak perspektiva vypravěče překlopí zpátky do Vandamových očí, pohled čtenáře už není stejný. Rudiš ovšem v celé té posmutnělé a mrazivé anabázi zvládá udržet i momenty jazykového humoru či situační absurdity. Úsporná story tak na malé ploše ukazuje jeho komplexní autorský vývoj.

Jaroslav Rudiš opustil v Národní třídě prostředí  cool rádoby loserů a přesunul svůj pohled na opravdového ztracence, jenž touží ostatní (verbálně i ručně) poučovat o životě, který mu však setrvale ukazuje svou odvrácenou tvář.
Jaroslav Rudiš opustil v Národní třídě prostředí  cool rádoby loserů a přesunul svůj pohled na opravdového ztracence, jenž touží ostatní (verbálně i ručně) poučovat o životě, který mu však setrvale ukazuje svou odvrácenou tvář.

…ale to je jinej příběh

Hlavní protagonista – šerif ze sídliště či „poslední Říman“ – totiž ve svém alfa samčím primitivismu skrývá mnoho poloh. Je v něm zálesák rozjímající nad jilmy, potulný kazatel i hospodský kumpán, drsňák usazující drzé Moraváky, gentleman – ochránce žen, či naopak násilník, jenž holce klidně nafackuje, melancholik těžce snášející svou samotu, zhrzený neurotik pronásledovaný minulostí, zklamaný jedinec na společenském okraji, manipulátor s fakty i oběť systému. V jeho promluvě zaznívají ozvuky obyčejných výtržnických otrapů i výroků Daniela Landy, z jejichž povědomosti čtenáři přeběhne mráz po zádech. Výčet všech národnostních i společenských skupin, které ústřednímu Evropanovi nevadí, když „nedělaj bordel“ (a polívky z pytlíku), je však podezřele obsáhlý a jeho líčení vlastního života má čím dál evidentnější mezery. Z odmlk a odboček postupně vyčuhují rodinná traumata, která mimo jiné souvisí i s děním na Národní třídě, jež odstartovalo sametovou revoluci. Navzdory Vandamem neustále omílaným „moudrům“ („mír je jenom přestávka mezi válkama, tlustý budou hubený a hubený budou studený“), totiž tenkrát tak úplně neplatilo, že „je jedno, na jaký straně barikády stojíš, hlavně že bojuješ“.

Hynek Čermák, držitel Českého lva za postavu příliš hodného kriminalisty Ládi ve filmu Nevinnost režiséra Jana Hřebejka, se prostřednictvím audioknihy vydavatelství OneHotBook představuje v o něco drsnější poloze.
Hynek Čermák, držitel Českého lva za postavu příliš hodného kriminalisty Ládi ve filmu Nevinnost režiséra Jana Hřebejka, se prostřednictvím audioknihy vydavatelství OneHotBook představuje v o něco drsnější poloze.

Já vim, co chceš říct

Právě díky výše uvedeným skutečnostem je kniha jako dělaná pro zvukové zpracování. Čerstvě vydaná audiokniha v režii Michala Bureše tedy není žádným „mluveným slovem“, ale plnokrevnou interpretací, která zvládá postihnout všechny nuance příběhu. Filmový a divadelní herec Hynek Čermák dodává svým hlasem Vandamovu výrazu na nečekaně rozšafné dobráckosti. Když však posléze atmosféra přituhuje, působí jeho tón o to víc zneklidňujícím dojmem. Ze zadumaného zadrhávání při kouření cigarety lehce přechází do polohy patetického důrazu, nekompromisního ostnu, vzteku zvířete zahnaného do kouta, trucovité ublíženosti i úsměvně smířeného povzdechu. Právě jeho zásluhou může mít posluchač hlavního anti-hrdinu svým způsobem rád a dokonce ho i politovat. V prostřední části mu zdatně sekunduje Kristýna Frejová v roli životem otřískané, zadlužené hospodské Lucky, s níž si to Vandam nakonec „rozdá“ úplně jinak, než by chtěl. Náladu dotváří krom western připomínající znělky a jejích variací též zvuky přírody, k jejíž divokosti dočasně potlačené městským betonem se Vandam často odkazuje – celé vyprávění lemuje archetypální motiv předávání zkušeností u ohně. Díky nevelkému rozsahu svazku má téměř tříhodinová (2 hod. 47 min.) nahrávka sympatickou délku „ani málo ani moc“, tudíž ji lze poslouchat jak na etapy, tak na jeden zátah.