Přízrak rozbitých vztahů v rodině i společnosti | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Přízrak rozbitých vztahů v rodině i společnosti

75% Recenze | Šárka Nováková | 16.10.2014

Se severskou krimi literaturou nerozlučně spjatá sociální tematika se tentokrát promítla i do názvu recenze na nový český překlad detektivky Přízrak, devátého dílu z holeovské série norského spisovatele Joa Nesbøho. Kromě obvyklého boje s touhou po alkoholu a supermanských kousků hlavního hrdiny Harryho Holea se totiž kniha soustředí především na narušené vazby mezi rodiči a  dětmi, ale i na nefungující systém, který je prorostlý korupcí až do nejvyšších pater politických funkcí a bezpečnostních složek.

prizrak_1
Jak napovídá obálka, „Přízrak“ je opět seversky mrazivý, přestože mafiánský fantom je v románu daleko více skutečný než digitálně nakašírovaný sníh z obrázku.

Čeští čtenáři si mohli po vydání Červenky konečně oddychnout a seřadit si holeovskou knihovničku pěkně popořadě (o tom, proč celá řada vycházela na přeskáčku, se dočtete v recenzi předchozího dílu); teď už je čekají jenom nové tituly, které budou za těmi zahraničními zpožděné jen o časovou náročnost překladu. Již devátá kniha s nekonvenčním kriminalistou používá osvědčený koktejl ingrediencí. Jsou tu nechutné vraždy na ruský způsob, ale i nová, synteticky vyvinutá droga a poutavý vhled do prostředí černého trhu. Harry je opět nebývale otloukán, ale přes všechna protivenství s nadzemskou vytrvalostí odhalí pravdu, i kdyby se k ní měl dobelhat se zraněními, která patří minimálně na pohotovost. Znovu sáhne nejen na dno svých sil, ale též na dno nenáviděné i milované lahve Jima Beama (whiska poslouží třeba jako anestetikum). Nechybí ani zkorumpovaní kolegové včetně z minulých dílů obzvláště nesympatického Mikaela Bellmana a jeho „poskoka“ Beavise, jenž se trochu vymkne kontrole. A jako správný detektiv drsné školy si Harry zase připomene, že Ráchel Faukeová je jeho femme fatale, kterou žádná nepřekoná. Částečně kvůli ní se vlastně z Hong Kongu po třech letech vrací. Jenže stejně jako v nejúspěšnějších dílech série (např. ve Sněhulákovi), bude tenhle případ nepříjemně osobní.

prizrak_2
Jo Nesbø svoje postavy nešetří, fyzicky ani psychicky. (Foto: Stian Andersen)

Ve jménu otce i syna

Ne však kvůli jeho osudové ženě, nýbrž díky jejímu potomkovi Olegovi: tomu roztomilému chlapci z předchozích knih, jehož míval tvrďácký policajt rád jako vlastního syna. Hošík ale za jeho nepřítomnosti vyrostl a nedostatek správného chlapského vzoru v rodině jej dovedl na scestí drogové závislosti. Navíc je obviněn z vraždy „parťáka feťáka“. A je na Harrym, aby podezření vyvrátil – jen co zjistí, jak to bylo doopravdy. Ostřejší obraz uplynulých událostí ale pozvolna a dávkovaně vykresluje také Gusto, dříve obzvláště pohledný, odjakživa problematický mladík, jehož pomalu chladnoucí tělo leží v cestě kryse, která si v doupěti narkomanů vybudovala své hnízdečko. V jeho vyprávění Nesbø nejvíc využívá filmové narativní postupy, k nimž se od prvních dílů série průběžně propracovával. Od rychlých či nečekaných, leč promyšlených střihů tak přesouvá pozornost na extrémní zpomalovačky, skrze něž může Gusto v posledních vteřinách před smrtí pohlédnout na celý svůj život a zprostředkovat jej čtenáři. Jeho líčení však má konkrétního adresáta, jímž je – jak jinak – celoživotně absentující otec. Právě jeho viní zlodějský gigolo za své směřování na šikmou plochu, hrabivou povahu a nemorální činy, jimiž rozvrátil mimo jiné také svoji pěstounskou rodinu. A právě vztahy zmíněných dvou „zkažených jinochů“ k imaginárním i skutečným otcovským figurám (ale i zpětná vazba, kterou to vyvolává v jejich ochranitelích) jsou hlavní osou celého románu.

prizrak_3
Trio knih Levhart – Přízrak – Policie bude pravděpodobně uzavírat obdobný dramatický oblouk jako „osloská trilogie“ Červenka – Nemesis – Pentagram; jen místo kolegy Waalera se tentokrát vedlejší linie týká policejního kariéristy a hezouna Bellmana.

Klesnout hlouběji

Podstatnou roli v něm ale hraje i závislost, o níž ústřední protagonista rozhodně ví své. Přestože Harryho lákají téměř výhradně lihové nápoje, k narkomanům má nebezpečně blízko – což mu paradoxně usnadňuje ryze soukromé pátrání. Prodej omamných látek má ovšem v Oslu na starosti tajemný Dubajec a každý, kdo se po něm začne pídit, nakonec sám zmizí nebo je objeven bez známek života. Tenhle podsvětní přízrak totiž ví, že každý po něčem lační a žízní; každý něco chce a díky tomu se dá koupit či zmanipulovat. Někdo má zájem o peníze, jiný baží po moci, další potřebuje respekt, lásku či bezpečí. Pro Harryho Holea je neodbytným nutkáním nejen chuť na panáka, ale zejména potřeba vyřešit případ a rozklíčovat záhadu. Jenže způsob, jakým si Nesbøho postavy přivlastňují předměty či objekty své touhy, je vždy stahuje níž do bahna, v němž je trpělivě čeká jejich zhouba. Jak vědí příznivci série už z „osloské trilogie“, možná se to nestane hned, ale nakonec k tomu dojde. Mezitím ovšem dojde k mnohým dalším ztrátám, jimiž autor zpravidla nešetří a jeho hrdinovi při tom přibudou nějaké ty šrámy na těle i na duši. Ale to k tomu patří.

prizrak_4
Krátce po románu vychází také audiokniha Přízrak v podání ideálně úsečného i sarkastického Hynka Čermáka, který načetl už předchozí díly Netopýr a Červenka.

Jo Nesbø: Přízrak