Pedro Almodóvar jde s Kůží na trh | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Pedro Almodóvar jde s Kůží na trh

80% Recenze | Daniel Storch | 5.9.2011

Provokativní originalita, mistrovská hra se symboly, s obrazy i s ironií, krajní otevřenost při nahlížení do lidské intimity a především hrdinové, nacházející se pokud ne na pokraji nervového zhroucení, pak alespoň ve značně vyostřených a mezních životních situacích, to vše provází kastilského filmového čaroděje Pedra Almodóvara po většinu tvůrčího života. A jak napovídá jeho nejnovější snímek, nehodlá se nejslavnější španělský filmař současnosti vzdát svých trade marků ani do budoucna. Melodramaticky fantaskní galerie lidské pokřivenosti, v níž post hlavních exponátů zaujímají Antonio Banderas a Almodóvarova nová múza a „náhradnice“ za Penélope Cruz, améliovsky křehká Elena Anaya, byla pojmenována Kůže, kterou nosím. Její arénou je nevelký prostor rozmazané hranice mezi touhou po pomstě a holým šílenstvím.

Zdroj foto: HCE

Může renomovaného španělského plastického chirurga a odborníka na kůži Roberta Legarda k jeho činům motivovat něco jiného než pominutí mysli? Zcela jednoznačnou odpověď Almodóvar ve svém filmu nenabízí. Nicméně režisérem poskytnutá základní dějová vodítka tak mohou naznačovat. Stejně jako se ruku v ruce s postupně se rozvíjejícím příběhem, kmitajícím mezi minulostí a přítomností, nabízí dostatek prostoru pro individuální interpretaci.Každopádně startovací linie je jasná: z jakéhosi záhadného důvodu se doktor Legard, neeticky experimentující s novým druhem kůže, snaží vylepšit svoji tajemnou schovanku Veru, která pod dohledem kamer a věčně oblečená do přilnavého tělového trikotu, žije zamčená v jeho domě. A třebaže by bylo o příběhu podivného páru, evidentně zmítaného jak láskou, tak nenávistí, přinejmenším slušné říct víc, v těchto řádkách se širšího odhalení nedočkáte. Rozhodně by to totiž bylo na škodu působivému diváckému zážitku ze silného, emocionálního, spletitého a pečlivě gradovaného děje, jehož zprvu zdánlivá nečitelnost je jednou z jeho hlavních deviz.

Zdroj foto: HCE

Snad se dá jen prozradit, že Legardovo tvrzení, že člověka definuje právě jeho tvář, nabude v průběhu tohoto dramatu s prvky thrilleru značně bizarního, ovšem stejně tak poutavého rozměru. A že i kdyby tento snímek, k jehož natočení Almodóvara inspirovalo také zhlédnutí hororu Georgese Franjua Oči bez tváře, neměl říct o současném světě bažícím po kráse nic většího, než že v něm vendeta stále chutná nejlépe servírovaná za studena, říká to rozhodně zajímavým způsobem. Občas s vážnou tváří, občas se sarkastickým úsměškem – což ovšem víc než o autorově nerozhodnosti svědčí o jeho zálibě v hraní si s publikem –  každopádně ale v úžasném vizuálním podání a s osobitým smyslným stylem, který také činí Almodóvarovy filmy tolik výjimečnými. Byť pravděpodobně není vrcholným dílem, ve zbytku režisérovy kritiky i publikem adorované filmografie se genderově válečná a stehy lidské bolesti sešívaná Kůže, kterou nosím určitě neztratí.

Zdroj foto: HCE