O dobrodružství, dospělosti a lásce v Polárce | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

O dobrodružství, dospělosti a lásce v Polárce

80% Recenze | Kateřina Lahodová | 19.2.2013

Člověk jako výjimečný a fascinující tvor, jehož vlastnosti, síla, rozum a schopnosti jsou silnou látkou k divadelnímu ztvárnění, se stal tématem letošní sezóny ECCE HOMO! v divadle Polárka. V únorové premiéře byla v rámci tohoto dramaturgického plánu uvedena inscenace známé látky o chlapci, který nechtěl vyrůst a zažíval v Zemi Nezemi všemožná dobrodružství. Petr Pan avizovanou lidskost se vším, co k ní patří, akcentuje a divadelní verze režisérky Simony Nyitrayové z ní čerpá maximum. Pohádkové atributy slavné disneyovské předlohy se nikam neztrácejí, není proto těžké uvěřit, že i dospělí mohou létat.

Lukáš Daňhel, Eva Borovičková, Ondřej Biravský a Václav Vítek jako pes

Nyitrayová se touto inscenací vyrovnává hlavně s dospělostí, s její pragmatičností. Klade do silného protikladu svět dětí, v němž hranice, starosti a povinnosti neexistují a svět dospělých, který už není pro snílky, věřící v nemožné. V závěru se jí daří oba světy protnout prostřednictvím postavy Vendulky, která jediná v sobě neuhasí touhu po dobrodružství. Oba světy od sebe v představení fyzicky rozděluje okno, jehož rám ohraničuje první a poslední scénu. A jelikož jej Nyitrayová nechává stále otevřené, umožňuje tím dospělým na jevišti i v hledišti vrátit se alespoň na chvíli do dětství.

Tomáš Sukup
Tomáš Sukup

Režisérka také ovládla divadelní iluzi, vytvářenou zvukem, hudbou, světlem a pohybem. Existenci Petrovy dobré víly Zvoněnky zpodobňuje nápaditým, byť občas ne dokonale technicky zvládnutým světelně-zvukovým náznakem. Toto nadpřirozené zdání svého chráněnce doprovází, chrání i žárlivě miluje, čímž naznačuje, že láska má mnoho podob.

Tomáš Sukup, Filipína Taübelová, Václav Vítek, Alžběta Hofericová a Leoš Peteráč

Inscenaci dynamizují pohybové sekvence Tomáše Sukupa, které jsou rafinované a zároveň srozumitelné. Například scéna, v níž kluci z party paralelně s Vendulčiným vyprávěním pohádky tentýž děj předvádějí, je sice krátkometrážním divadelním momentem, jeho komický účin však přetrvává dlouho.

Fyzicky náročné scény pohybových etud (ztělesněný Petrův stín, vylétání z okna nebo šerm) zvládají všichni herci téměř automaticky. Několik z nich je obsazeno do více rolí; Eva Borovičková je z počátku milující a starostlivou maminkou a za chvíli hrubiánským pirátem Černou bradou. Filipína Taübelová nejprve uniká Petrovi coby jeho stín, posléze upadá do zajetí kapitána Háka jako indiánka a nakonec se stává členem party ztracených kluků. Lukáš Daňhel jako jeden ze sourozenců vydávajících se do Země Nezemě dokonale srostl s plyšovým medvědem, který se stal jeho pravou rukou. Především ve scéně, kdy se kluky chystají ze zálohy přepadnout piráti, je medvídkovo (Daňhelovo) upozorňování na blížící se nebezpečí kouzelně zoufalé. V roli Petra Pana skáče z výšky, létá, šermuje, nebo kokrhá Tomáš Sukup, jenž svou postavu zdatně rozpohybovává. Škoda jen, že občas upadá do výrazových stereotypů, které jsou ovšem kladným postavám souzeny.

Jiří Skovajsa a Alfréd Texel
Jiří Skovajsa a Alfréd Texel

Chudou, ale funkční scénu Alexandry a Romana Cihanských Machových oživují kostýmy od téže autorské dvojice. Pro postavy psa a krokodýla vytvořili věrné převleky, které hercům díky systému upínání k tělu padnou jako ulité. Odění postav pirátů pak vzniklo jakoby „dětskou rukou“, což není s ohledem na cílové publikum prvního stupně základních škol na škodu. Naopak toto výtvarné přiblížení k jejich „rukopisu“ je pro děti povzbuzením a výzvou k vlastnímu uměleckému projevu, ať už výtvarnému nebo divadelnímu. Divadlo zkrátka učí děti všestranné komunikaci. Polárkovská inscenace ji rozvíjí na základě atraktivních témat – dobrodružství, dospělost, láska. Přidá-li se popularizační filmový faktor, nápaditá režie a herecký zápal, úspěch je zaručen.

Soubor na lodi kapitána Háka
Soubor na lodi kapitána Háka

Divadlo Polárka - J. M. Barrie, Radek Brož, Simona Nyitrayová: Petr Pan. Režie Simona Nyitrayová, dramaturgie Radek Brož, scéna a kostýmy Alexandra a Roman Cihanští Machovi, hudba Ondřej Biravský, choreografie Tomáš Sukup, produkce Bronislava Krchňáková, světla Ondřej Coufal, zvuk Lukáš Votava, realizace kostýmů Gabriela Budíková, realizace scény František Kovařík grafika programu Tomáš Krejča. Hrají: Tomáš Sukup, Alžběta Hofericová, Lukáš Daňhel, Ondřej Biravský, Eva Borovičková, Václav Vítek, Leoš Peteráč, Filipína Taübelová, Jiří Skovajsa, Alfred Texel.

Termín konání: od 16.2.
Kde: Divadlo Polárka
Adresa: Tučkova 34, Brno