Pí a jeho život – pohádka o hledání | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Pí a jeho život – pohádka o hledání

75% Recenze | Daniel Storch | 20.12.2012

Žil, byl indický chlapec, který měl směšné jméno, odvozené z francouzského označení pro bazén, a protože se mu nelíbilo, začal si říkat Pí. A byl cokoli, jen ne obyčejné dítě. Měl fenomenální paměť, světem ho provázela neskonalá zvědavost, byl obklopen pozoruhodnými lidmi a bydlel v ZOO, kterou založil jeho otec. Tam taky poznal tygra jménem Richard Parker, který se měl jednoho dne stát v podstatě jeho přítelem. A kdyby Pí a jeho rodiče zůstali v rodné Indii, asi by vedl dál spokojený život a možná by jednoho dne přebral i zvířata a staral se o ně. Jenže osud to viděl trochu a rozhodl se, že si s Pí trošku zalaškuje. Posadil mladíka na parník do Kanady, uprostřed cesty loď potopil a zanechal mládence samotného v loďce na moři. Ačkoli samotného. Zanechal tam s ním i Richarda Parkera. Krvelačnou šelmu. Protože jak se zdá, poznat, co je na světě opravdu důležité a v čem spočívá štěstí, umožňuje především samota a pohled do tygřích očí.

Pí a jeho život

Že to zní poněkud netradičně? Ono to asi bude tím, že Pí a jeho život, nový snímek držitele Oscara Anga Leeho, režiséra Tygra a draka a Zkrocené hory, není úplně obyčejný film. Ani obsahově a už vůbec ne formou. A jeho vstřebání víc než kdy jindy záleží na divákově momentálním rozpoložení a na jeho vztahu k uměleckým dílům, která značně upřednostňují obraz před obsahem. Protože není zdaleka tak hloubavý počin, jak se tváří, a v pravdě ani není důvod si myslet, že by jím Lee nechtěl vyřknout jen pár premis týkajících se náboženství, bez výraznějšího spirituálního přesahu. Pár vět o tom, že štěstí plyne hlavně z pohledu na svět. Tenhle film se opravdu nesnaží být žádným návodem na život. Jen naťukává. Ale činí tak způsobem, který vzbuzuje posvátnou úctu. Úctu k Ang Leemu jakožto „malíři.“

Pí a jeho život

Pí a jeho život, tak trochu pohádka šmrncnutá bajkou, se totiž pod filmařovýma rukama stal regulérním plátnem, na kterém pak Lee čaruje kouzelným štětcem. Barvy v jeho moci každých pár minut explodují a následující ohňostroje vyrážejí dech. Užívá se hejna létajících ryb, legie nejrůznější havěti na vodě i na souši, načechraná oblaka a nebe plné hvězd. V tomto ohledu se jedná o film z rodiny Fontány či Stromu života, o takový, který dějově nekráčí ruku v ruce s logikou, ale především s emocemi. A třebaže Suraj Sharma nemusí vzbouzet od počátku sympatie, i on do tohoto konceptu parádně zapadá, protože to je přesně ten „vyjukaný“ kluk, který dokáže celou svou osobností vnímat zázraky přírody a světa, které na něj Lee, stejně jako na diváka, valí takřka bez přestání. A to silou, která předčí Avatara a všechny jeho vizuální následovníky. Jestli byly kvůli nějakému snímku vytvořeny 3D brýle, pak to je právě . Pozitivismem, radostí a milým naivismem naplňující koláž, která nepochybně chvílemi přepadá do propasti kýče, ale přesto svojí formou oslovuje a hladí. A co si budeme povídat, Leeovo digitální zpracování zvířecích hrdinů, to je bezpochyby vrchol počítačového umu a hranice, kterou zatím nikdo jiný nepřekonal. Nicméně ani tak nedokáže zamaskovat, že po obsahové stránce je a jeho život zkrátka trochu chudičký, a stejně tak to nedokáže zamaskovat ani milá pointa, jež tento vpravdě neuvěřitelný a úmyslně hyperbolizovaný příběh o hledání a nacházení ve finále roztíná. A že ta opravdu umí potěšit, dvojnásob pak, pokud jste nečetli knižní předlohu Yanna Martela, již je adaptací. Ale na druhé straně nikdo nikomu nebrání nechat se unést jen vizualitou, jež v případě tohoto snímku nadpozemská. Dotáhnout to Lee do konce i obsahově, asi by posbíral všechny ceny světa, takhle se jedná hlavně o nevšední, vánoční atmosféru pozoruhodně modifikující zajímavost

Pí a jeho život

Pí a jeho život