Píseň moře: Úžasná renesance keltských mýtů | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Píseň moře: Úžasná renesance keltských mýtů

90% Recenze | Daniel Storch | 20.3.2015

V roce 2009 zažilo stříbrné plátno jednu z největších filmařských nespravedlností, která se kdy odehrála. Irský režisér Tomm Moore natočil ve svém malém kilkennském televizním studiu Cartoon Saloon možná nejpůsobivější animovaný snímek nového tisíciletí a diváci se o tom v podstatě nedozvěděli. Jeho odvážná, neotřelá a především pak neskonale půvabná prvotina sice obletěla festivaly, kde posbírala několik cen, a dočkala se i nominace na Oscara, ale protože vyrazila do světa pouze v omezeném počtu kopií a bez podpory velkého rozpočtu na propagaci, Brendan a tajemství Kellsu nakonec zapadl mezi konvenční tvorbou pro děti. A zůstal v hlavách jen několika málo fajnšmekrů, znalců či příznivců folkloristiky a staroirské mytologie. I takové věci se stávají, když nemáte za zády velké studio s olbřímím rozpočtem, které by roztroubilo vaši slávu na všechny strany.

pisen-more-1

Z Brendana a tajemství Kellsu, úchvatné mytologizující fantasy, se tehdy stal po finanční stránce propadák. Také to byl nakonec důvod, proč se jeho druhého celovečerního snímku Píseň moře dočkáváme až nyní, přestože na něm Moore začal pracovat velmi záhy po dokončení Kellsu. A bohužel se jedná o totožný ekonomický model, kdy na inzerování zázraku zbylo jen málo. Přesto se ale pinožení po Písní moře bezesporu (a bez debat) vyplatí. Pokud totiž Moore tímto snímkem svůj debut nepřekonal, přinejmenším dorovnal jeho kvality, a to jak po výtvarné, tak po vypravěčské stránce. Opět tu máme animované dobrodružství, kterých lze na světě potkat jen málo, a není divu, že tomuto irskému režisérovi bývá občas přezdíváno „evropský Mijazaki“. Jeho filmy jsou totiž opravdu jiné a na hony vzdálené americké rodinné klasice.

pisen-more-6

Podobně jako v případě Kellsu je i Píseň je vyprávěnkou s dětskými hrdiny, která rozhodně není určena pouze dětem, třebaže tentokrát Moore přece jen trochu přitlačil na strunu pohádkovosti. I tak se ovšem znovu opírá primárně o bájesloví, v tomto případě o starobritské legendy o stvořeních jménem „selkie“. Tyto kouzelné dobrácké entity, schopné měnit se v mořské pěně v tuleně, přicházely většinou v podobě krásných žen za osamělými muži na pobřeží, rodily jim děti a nakonec pak odcházely zpět do rodných vln. Když si to člověk domyslí, žádný veselý příběh.

pisen-more-2

Odkaz selkií a roli v jejich příběhu si pak v sobě částečně nesou také dva mrňaví sourozenci ze současnosti, Ben a mlčenlivá Saoirse, děti z majáku na osamělém ostrově, které musely vyrůstat bez maminky. Již brzy ale budou muset poklidný, byť trochou smutku naplněný domov opustit – nejen kvůli nesnesitelné, byť svým způsobem hodné babičce. Čeká je velká pouť za slovy. Za rýmy. Ve jménu záchrany říše skřítků, čarodějnic, leprikónů, víl i obrů. A pokud Saoirse s Benem bezpečně nedorazí na konec svojí cesty, nastane nejen zánik pradávných stvoření, ale přijde také odchod malé holčičky. Pokud nezazpívá svoji píseň moře, poslední selkie zemře. Možná to zní trochu ponuře, ale jak už zaznělo dříve, není tento snímek určen pouze dětem (i když ty si v něm to své na sto procent najdou).  Ono to s Písní moře ale ani nejde jinak. Mooreův film je předurčen k tomu, aby ohromil, okouzlil, vytrhnul z našeho světa a dodal mu na magii, která se prý schovává za každým šustnutím v křoví a v každém městském stínu.

pisen-more-3

Není přitom možné tvrdit, že by tento výlet do keltských mýtů stál na kdovíjak silném příběhu. Píseň moře je víceméně klasická fantasy se zcela zaběhnutými vypravěčskými postupy. Skupinka nečekaných hrdinů se vydává za vyšším posláním a jejich pouť lemují především pozoruhodná setkání s postavami, které nabízejí centrálním figurám jak možnost dospět a změnit se, tak šanci ovlivnit dění v celém fikčním světě.

pisen-more-4

Ben a roztomilá Saoirse jsou v podstatě o něco méně vyrostlí hobiti, nebo spíše narnijská drobotina, jen s kapkou magie v dívčiných žilách navíc. Když však takové základní žánrové propriety stačí a hlavně, když dokážou vytvořit skálopevný sokl pro vlastní originální svět, který všechny další úrovně údivu již zařídí sám, nemá cenu epickému minimalismu a jednoduchosti cokoli vyčítat. Příběh Písně kličkuje před mnohými klišé, dokáže dojímat bez sladkobolných kejklů a právě jeho vizuální ztvárnění hraje ve snímku absolutní prim.

pisen-more-5

Tam, kde tisíce hollywoodských animáků nabízí strojovou počítačovou dokonalost, dává totiž Moore raději v plén svojskost a unikátní osobitost. S naprostým nezájmem o realismus si filmař laskavě hraje s ornamenty a symboly. Soustředí se na jednoduché linie, impresionisticky rozmazané celky tonoucí v mlhách, ovšem stejně tak dbá na čarovné detaily, které by zámořská továrna na sny okamžitě odsoudila jako těžko uchopitelné a matoucí. Jeho kresba je zdánlivě prostá, a přesto zcela okouzlující, podobně jako Mooreovi hrdinové. Ve spojitosti s nápaditostí při tvorbě okras, vizuálních i dějových, vítězí na plné čáře. Co jiného se dá říci, než že Píseň moře je jednoduše překrásná. A k tomu i nádherně lidská, což je kombinace, která musí vzít všem odpůrcům vítr z plachet. Je to výzva ke snění, které jsou vzácné podobně jako autoři typu Tomma Moorea.

Není bez zajímavosti, že českou verzi titulní písně nazpívala Markéta Irglová.