Příběh Reynek – z nenápadného poustevníka českého umění novodobou hvězdou? | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní


Kulturní portál s přehledem - hudba, výstavy, divadlo, film
Vaše lepší stránka. Ta kulturní.

zpět na titulní stránku...

zpět na rubriku...

Výstavy

Příběh Reynek – z nenápadného poustevníka českého umění novodobou hvězdou?

Marie Fišerová | 8.9.2014

Obdivovatelům tvorby básníka a malíře Bohuslava Reynka se vybaví tento prostý obrázek: Petrkov, drolící se zdi chátrajícího statku, stádo ovcí, jejichž pasením se živil. V chudobě, meditaci a modlitbách tvoří stařičký pán s kulatými brýlemi a ryje své vidiny – nekonečné varianty starozákonních legend a biblických témat – do kovových destiček. Na petrkovském statku Reynek psal básně, překládal z francouzštiny, kreslil, právě zde vznikly mnohé grafické listy.

 

Původní záměr představit veřejnosti Reynkovy grafiky, z nichž některé jsou k vidění ve Valdštejnském paláci zcela poprvé, dorostl do podoby monumentální reklamní akce. Netřeba připomínat velkolepý ceremoniál provázející otevření výstavy v katedrále svatého Víta se scénickými tanci, průvodem a úvodním slovem kardinála Dominika Duky.

 

Reynek výstava
V chudobě, meditaci a modlitbách tvoří stařičký pán s kulatými brýlemi a ryje své vidiny…
Foto: Dagmar Hochová, zdroj: biblereynek.cz


 

Mecenáš a expert na reklamu Richard Fuksa, který veřejnost zaujal už kampaní k Muchovým plakátům z Lendlovy sbírky, se ve spolupráci s galeristou Zdeňkem Sklenářem rozhodl, že Reynka učiní srozumitelným pro všechny. Tohoto skromného, nenápadného umělce přiblížil široké veřejnosti kampaní ve stylu „Reynek do každé domácnosti“.  V tomto kontextu se zdá téměř neuvěřitelné, že na oficiálních stránkách si můžeme přečíst o tom, jak byl Bohuslav Reynek jako umělec „vyznavačem prostoty“, jak mu „jakékoli megalomanství, pozérství či exhibicionismus vlastní mnoha bohémům z řad jeho vrstevníků byly cizí“, a že „nikdy nesklouzl k efektní bezobsažnosti.“

 

Přitom samotná výstava tónu mediální kampaně, která ji provází, absolutně neodpovídá. Strohost instalace v přítmí Valdštejnské jízdárny zprostředkovává Reynkův svět tak, jak jej známe. Komorní, křehký, hluboký. Nejedná se o žádnou velkolepou vizuální exhibici, návštěvníkovi je naopak umožněno velmi osobně rozjímat nad Reynkovým vnímáním biblických příběhů i jeho vírou v Boha, a skutečně se jedná o významnou kulturní událost.

 

Reynek do každé domácnosti? Zdroj: biblereynek.cz
Reynek do každé domácnosti? Zdroj: biblereynek.cz


 

Chagall vs. Reynek výstava jako velký biblický battle

Reynkovu samostatnou expozici ve Valdštejnské jízdárně na začátku července doplnila výstava grafik bělorusko-francouzského malíře Marca Chagalla k limitované sérii vydání Starého zákona z roku 1956. Návštěvníci tak mohli porovnat dva umělecké přístupy vztahující se k výjevům z bible.  Ovšem právě ve chvíli, kdy si motorizovaná veřejnost začala zvykat na billboardovou kampaň, která nás opravdu „nenechá zapomenout na génia Bohuslava Reynka“, nastoupila další masivní kampaň, tentokrát ve stylu sportovního duelu či kuchařské show (např. Paulus versus Ihnačák)  – „Chagall vs. Reynek“. Po zhlédnutí výstavy pak už jen zbývalo zvolit vítěze tohoto duelu – Reynek nebo Chagall?!

 

Masivní kampaň se vryla do hlavy snad každému. Zdroj: biblereynek.cz
Masivní kampaň se vryla do hlavy snad každému. Zdroj: biblereynek.cz


 

Bible jako marketingový majstrštyk

Ztvárnění biblických námětů Bohuslavem Reynkem přivedlo organizátory k dalšímu významnému marketingovému kroku – exkluzivnímu vydání bible s jeho jménem na hřbetě – Bible BR Bohuslav Reynek. Už samotný název je zavádějící – je autorem této bible snad Bohuslav Reynek? Nikoli, Reynek je autorem mnoha grafik s novozákonními náměty, které byly do této knihy použity.  Myslím, že by ovšem málokoho – a samotného Reynka nejméně – napadlo, že v této době budeme cestou po pražské Jižní spojce (či na mnoha dalších místech) vídat billboardy, na kterých bude vyobrazena obrovská bible s jeho jménem.

 

 

Nelze si v tomto případě nevzpomenout na slova Hanny Arendtové o „kulturních šosácích“, kteří se vrhnou na umění a monopolizují ho k vlastním cílům, čímž pak může být dotčena sama povaha uměleckého díla.  V souboji obrovské mediální kampaně s křehkostí Reynkova díla naštěstí „vítězí“ Bohuslav Reynek. Obsah jeho díla, ať už výtvarného či literárního, je totiž natolik unikátní, že ho ani nevkusná propagace nemůže poškodit.  
Organizátoři by se jen možná při pořádání výstavy dalšího velikána řídit poučkou, že „jednoduchost formy vždy podtrhuje sdělení. Možná prosté, ale o to hlubší,“ jak je ostatně uvedeno na oficiálních stránkách biblereynek.cz.

Nelze si v tomto případě nevzpomenout na slova Hanny Arendtové o „kulturních šosácích“, kteří se vrhnou na umění a monopolizují ho k vlastním cílům, čímž pak může být dotčena sama povaha uměleckého díla.  V souboji obrovské mediální kampaně s křehkostí Reynkova díla naštěstí „vítězí“ Bohuslav Reynek. Obsah jeho díla, ať už výtvarného či literárního, je totiž natolik unikátní, že ho ani nevkusná propagace nemůže poškodit.  Organizátoři by se jen možná při pořádání výstavy dalšího velikána řídit poučkou, že „jednoduchost formy vždy podtrhuje sdělení. Možná prosté, ale o to hlubší,“ jak je ostatně uvedeno na oficiálních stránkách biblereynek.cz.

AUTOR
Marie Fišerová

Marie Fišerová

Kulturní publicistka. Píše o všem, co provokuje i povznáší.

>>> další články autora
zpět na titulní stránku... zpět na rubriku...