Sousedi: Purpura Echo | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Sousedi: Purpura Echo

80% Recenze | Jan Faix | 15.8.2013

Duo Sousedi tvoří dva pražští hudebníci, na jejichž aktivity lze narazit v různých stylových sférách. Kytaristu Martina Peřinu šlo registrovat v moderní fusion formaci Akline a sólově se letos představil pod jménem Between the Planets s vynikajícím albem Immersion into the Unknown (viz recenze>>>) oscilujícím mezi mathmetalovým nářezem a barevně velmi pestrým ambientem. Karel Žďárský zase vystupuje například jako baskytarista ve vynikající improvizační formaci B4, v Sousedech se však drží svého „nativního“ violoncella a též kytary.

Sousedi

Sousedi mají stejně osobitou tvář, jako všechny výše jmenované projekty. Už sice nejsou sousedy v jednom činžáku, v němž společnou kapelu upekli na unikajícím plynu, vzdáleností jejich nynějších bydlišť se ale možná rozšířila i inspirace, a tak se na jejich prvním oficiálním albu objevují i další hosté - zde „pouze“ zpívající Dorota Barová (Tara Fuki, Vertigo Quintet), Tomáš Čížek (bicí), Martin Keberle (viola) a Ladislav Puršl se svými potemněle básnickými texty i hlasem.

Vedle perfektně ovládaných kytar a violoncella je důležitou složkou hudby Sousedů používání živě vytvářených smyček. Různě vybavené loopery jsou na trhu již dlouho, ale poměr hudebníků, kteří s nimi dokáží smysluplně pracovat, a těch, jimž tato technologie nikdy nesedne, zůstává dlouhodobě stejný. Sousedi jsou každopádně dva lidé z té nejužší sféry, která s pomocí těchto krabiček dokáže vytvářet přirozeně působící mnohovrstevnatou hudbu s vysokou dávkou hřejivé lidskosti. Proto můžeme u jejich především abstraktní instrumentální elektroakustické tvorby cítit snadno přesahy do tak intimních žánrů, jako jsou různé podoby folku či (vzhledem k preciznosti a čistotě interpretace) také k tradici komorní klasické evropské hudby.

Výsledné balení vydané na pražské značce Polí5 vypadá po všech stránkách skvěle. Z po designové stránce velmi vyváženém obalu na nás vykoukne příjemně nenáročná dávka ne-nenáročně hloubavých básnických textů a CD s deseti kompozicemi, jejichž detaily budeme s chutí opakovaně prozkoumávat. První náladu nabídnou sympaticky komorní a pak se vždy rozvinou do vlastního příběhu pomocí mnoha instrumentálních a efektových elektronických barev, kompozičních překvapení schopných přesáhnout až do nahaleného ambientu či naopak do propracovaných zvukově konkrétních rytmických struktur a třeba v případě Puršlovy recitace až někam směrem k undergroundové (ne)jistotě pouze daného okamžiku, v němž je potřeba ihned říci vše. Je to zdánlivě velmi koherentní celek, avšak různé detaily této desky nám mohou vrtat hlavou dlouho a každopádně s ní nezůstaneme u jednoho poslechu. Mně osobně například doma doprovodila již mnoho letních snídaní.

Sousedi)
Zdroj: bandzone.cz

Jan Faix