Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel: Menší, než mohl být | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel: Menší, než mohl být

70% Recenze | Daniel Storch | 16.5.2014

Forest Gump? Simplicius Simplicissimus? Walter Mitty? Švédský Baron Prášil střižený postřižinským strýcem Pepinem, Švejkem či Janem Dítětem? Alan Karlsson, známý též jako Stoletý stařík, co vylezl z okna a zmizel, je svojí kvazi pábitelskou podstatou připomíná všechny. Proto se také do tohoto literárního hrdiny z pera Jonase Jonassona zakoukala rodná Skandinávie a postupně jej přijal za svého celý svět. Nebo tak učinila alespoň Evropa, jež má k výrazně zemitému severskému smyslu pro humor nejblíže.

Ostatně je-li je Alanův dobrodružný život něčím konkrétním, pak jedním velkým zrcadlem dějin starého kontinentu. Přesto ale trochu hrozí, že s filmovou adaptací Staříka, kterou v loňském roce natočil stockholmský celovečerní debutant Felix Herngren, se budou diváci v kinech chvílemi prát. Převádět podobně epickou knižní smršť úžasných setkání a úsměvných náhod do filmu je prostě práce jen pro ty nejzkušenější mazáky.

Stoletý stařík

Podobně jako v předloze, i ve snímku se vyprávění od počátku štěpí do dvou směrů. Jakmile stoletý Alan Karlsson nasadí papuče, aby se mohl vypařit z domova důchodců a z plánované oslavy, začíná žít dvojím životem. Ve vzpomínkách i v současnosti. A těžko říct, které z těchto dějových řečišť je více neuvěřitelné.

Coby rázovitý senior stihne omylem ukrást kufr plný peněz. Posléze se vypořádá s celou motorkářskou mafií. Na pozadí všeho toho trojčení se postupně odhaluje Staříkova minulost, v níž skrze omyly pomáhal sestrojit atomovou bombu, popil se Stalinem a s jinými prvoligovými státníky a v podstatě začal a ukončil studenou válku. Ani ve filmové podobě přitom Jonassonovu hrdinovi nechybí onen krásně naivní šmrnc naivního nešiky, který měl nehorázné pohádkové štěstí být na místech, kde se tvořila historie.

Stoletý stařík

Přesto ovšem s touto postavou není snadné navázat vztah, byť svou podivností dokáže budit sympatie. A určitě není na vině fakt, že hlavní herecký představitel Robert Gustaffson je cokoli, jen ne pohlednice z dívčích snů. On spíš k propojení duší nezbývá čas.

Snímek má sice poměrně košatých 114 minut, ovšem přesto je po většinu času jen raketovým sledem úsměvných, tak trochu halabala poskládaných epizod. Dějové vrcholy se vzájemně překrývají a ruší. Oněch chvil, kdy se jinak promyšlené vypointované scénky mění na bleskové gagy, si pak zkrátka nelze nevšimnout. Navíc ani obsazení bohužel není celkově nikterak výrazné. A hlavně, podávat divákovi podobně spektakulární momenty natolik komorním stylem, že se ve výsledku cítí jako vprostřed Svérázu národního lovu, asi zkrátka není úplně ta správná cesta, jak zaujmout. Slovy Miloše Formana, Staříkovi chybí špetka Hollywoodu, respektive peněz na realizaci. Takhle totiž zůstává hlavním lákadlem právě drsná nordická komika, a když vám nesedne její syrovost, máte zkrátka smůlu. Nevýhoda milých, ale příliš malých filmů.

Stoletý stařík