Terminus zahalený pláštěm noci | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Terminus zahalený pláštěm noci

100% Recenze | Kateřina Vlčková | 17.1.2014

V době, v níž umělecké produkce všeho druhu často vyzdvihují vizualitu nad ostatní složky uměleckého díla, působí Terminus irského dramatika a scenáristy Marka O´Rawea jako zjevení. Herec je totiž v Terminovi zprostředkovatel, navede diváky na linku jejich představivosti a přenese je do pozemských i jiných světů. Ač se na scéně střídají ve zdánlivě nesouvisejících monolozích „jen“ tři herci, na prknech divákovy fantazie se během představení objeví více než dvacet postav. I když nešlo o premiéru, po zhlédnutí představení nešlo jinak, než napsat o této výjimečné události na české divadelní scéně.

Terminus
Terminus nabízí divákům neskutečně bohatou podívanou. Ne tím, co se děje na scéně, ale tím, co se odehrává v divákově hlavě.

Až na pár odboček autem a dodávkou se celé drama odehrává v současném Dublinu během jedné noci. Každému z osamělých hrdinů naruší stereotypní život nečekaná událost, která ho vytrhne ze zajetých kolejí a pustí po horské dráze náhod a nehod střemhlav dolů k tragickému konci: do náruče Nevítané, jak se říká smrti v Rukopisu nalezeném v Akkonu. Dispečerka linky bezpečí je na telefonu, mladá slečna jde z práce domů „vypnout“ k zapnuté televizi a mladý muž se jde pobavit do jednoho z klubů, aby si tam vyhlédl ženu na jednu noc. Na poslední noc, která vyvolené zbývá. Onen muž je totiž sériový vrah. Stal se jím poté, co zaprodal svou duši ďáblu. Jak už to s ďábly bývá, člověk jim nemůže věřit. I když zaprodal duši, ďábel mu jeho přání nesplnil. Jeho duše se vrací zpátky na Zemi, aby svému drzému pánovi dala, co si zaslouží.

Termiuns
Díky točně inscenátoři propojili několik dějových linek do jedné.

I přesto, že se drama odehrává v noci a vine se jím pro Rowea typická nit násilí spojeného s drsnými výrazy, nedá se říci, že se jedná o pochmurný text. Terminus sice na diváka dopadá silou antické tragédie, řeší faustovskou otázku zaprodání duše, problematické vztahy i věci mezi nebem a zemí, to vše ale s hravostí a humorem černým jako Guinness. Jeho poslední hra je výjimečná také tím, že je veršovaná. Autor si poprvé vyzkoušel napsat drama ve verších a výsledkem jsou rytmické monology, které mají spád. Přebásnění Ester Žantovské muselo kvůli nedostatku českých jednoslabičných ekvivalentů upustit od rapovaného originálu, přináší ale Terminovi nový poetický rozměr a vtip.

Terminus

Postavy jsou v Terminovi pojmenované prostě A, B a C. Jak řekl Einstein: „Logika vás dostane z bodu A do bodu B. Fantazie vás dostane všude.“ Rowe přidal k A (dispečerka) a B (slečna) ještě třetí, nadpozemský rozměr muže C, kterému pozemská realita byla málo.

Marek Němec pojal režii naprosto minimalisticky, aby byl efekt textu co nejsilnější. Na holé černé scéně se během představení objeví „jen“ točna, lano, nůž a tyč. Přednes monologů neruší ani žádné výrazné pohybové akce. Citlivě vybrané výjimky se nesou v symbolistickém duchu celé inscenace. Alena Doláková, Barbara Lukešové a Ladislav Hampl tvoří své postavy především hlasem a mimikou a kromě dlouhých veršovaných monologů a prázdného prostoru zvládají i další výzvy. I v tak poetickém textu s lyrickými pasážemi nesklouznou ani jedinkrát k patosu a přesně balancují na hraně komična a tragična. Každá z postav se během představení naprosto promění, ale herci zůstávají po celou dobu představení na jevišti. Transformace se tedy nedá podpořit ani změnou kostýmů. Ty musela Jana Jurčová zvolit tak, aby odpovídaly všem vývojovým stádiím postav. Jako zdvižený prst se na kostýmech všech tří protagonistů objevuje červená barva, která osudům postav nevěstí nic dobrého.

Terminus vás jako pravá tragédie roztrhá na kusy, ale nemusíte se bát: je to roztrhání, po kterém následuje hluboké smíření. Monumentální závěr se skladbou Paradise Circus vám připomene, že vše, co se odehrává na zemi, je vlastně jen cirkus. Ještě, že se nad ním klene nekonečné nebe.

Divadlo v Celetné. Terminus - Mark O´Rowe. Režie Marek Němec, překlad Ester Žantovská, dramaturgie Lenka Bočková, scéna Lukáš Kuchinka, kostýmy Jana Jurčová. Premiéra 3. října 2013. Psáno z reprízy 14. ledna 2014.

Termín konání: od 3.10.
Kde: Divadlo v Celetné
Adresa: Celetná 17, Praha 1