Zmizelá: Fincherova univerzita manipulace | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Zmizelá: Fincherova univerzita manipulace

85% Recenze | Daniel Storch | 8.10.2014

David Fincher prostě a jednoduše nenávidí manželství. To musí první věc, která napadne snad každého, kdo se nechal svést k zhlédnutí novinky od možná vůbec nejlepšího současného kinematografického prospektora lidských psychopatií a deviací. A jedním dechem je třeba dodat, že podobným úvahám opravdu nelze odolat. Instituci společného manželského soužití nandal ve Zmizelé Fincher opravdu štědře a ostrými lokty, podobně jako lidské stádnosti anebo pokřivenosti médii zobrazované reality. Popravdě, rány v tomto snímku rozdává na všechny strany.

zmizela_rec_1
Zdroj: Cinemart

Svým dalším návratem mezi polámané duše a nevšední mozky lavírující mezi genialitou a šílenstvím ale vytvořil především po čertech propracovaný a rafinovaný thriller s vycizelovanou strukturou, v níž má každá manipulace a lež své jasně vytyčené místo i následek a kde nikdy není dobré dát jen na první dojem a zdání. Na plátně se totiž odehrává válka, jež má tradičně pravidla jenom na papíře, třebaže se jedná primárně o souboj vyšinuté vůle s vůli plus minus normální. Ovšem to, která vůle komu bude patřit, se nesmí prozrazovat.

Jisté jsou každopádně obě válečné strany, i když si zásluhou dvojího vypravěčského metru a úmyslně subjektivních popisů hned několikrát vymění role padoucha a oběti. Jinými slovy, v téhle hře na kočku a myš se karty odkrývají jen postupně.

zmizela_rec_2
Zdroj: Cinemart

Na jedné straně zde stojí Nick, štramácký manžel v podání Bena Afflecka, na straně druhé pak jeho paní, půvabná a talentovaná Amy, za kterou si její představitelka Rosamund Pike klidně zaslouží Oscara a sochu vprostřed náměstí hereckého talentu. Tento pár pojí zajímavá minulost, ještě zajímavější je ale jejich přítomnost. V den pátého výročí svatby totiž Amy mizí za velmi podezřelých okolností. Tak podezřelých, že je Nick v podstatě okamžitě podezříván z vraždy.

Jak se ovšem brzy ukáže, v tomto chuchvalci ústrků, křivd, zločinů a trestů bude nakonec opravdu všechno trochu jinak. A není třeba vyhlížet klasické vztahové drama Válka Roseových, jakkoli lze ve Zmizelé na některé společné paralely natrefit. Tam se totiž Michael Douglas a Kathleen Turnerová vzájemně vraždili z lásky, o níž zde nepadne ani slovo. Spíše naopak.

Pod Fincherovým vedením hrají prim obsese, posedlosti a pokřivenost zdravého rozumu, s nimiž režisér pracuje brilantním způsobem, jako třeba kdysi ve snímcích Sedm anebo Klub rváčů – jen tedy s tím rozdílem, že v tomto boji příliš krve neteče a v podstatě celý se odehrává v psychologické rovině chladných plánů a propracovaných pastí. To však ve výsledku stačí, a to dokonale. V momentě, kdy už křehké, ale přesto vytrvale logické konstrukci klamů dochází dech – nebo snad hrozí okoukáním – přicházejí na scénu úžasně makabrózní figurky „hostí“, jež dokážou snímek ve správný moment opět oživit a dodat mu drive – a vězte, že ve Zmizelé je sympatických postaviček jen poskrovnu.

zmizela_rec_3
Zdroj: Cinemart

Od Amyiných rodičů, kteří svou dceru dusili v mládí, až po zvláštního novodobého Jaye Gatsbyho v podání Neila Patricka Harrise či značně materialistického advokáta se jedná o jednu velkolepou přehlídku dvounohých podivností a rarit. Ty ovšem dokonale zapadají do Fincherova konceptu hyperboly s podtóny satiry, sardonismu a velmi drsného humoru, čímž se lze v podstatě vrátit k úvodní premise. Celý film se totiž stejně jako jeho první věty může tvářit jako vtip. Ovšem jedná se o vtip, ze kterého vstávají chlupy na končetinách, a to jak zásluhou jeho černoty a hrůzné podstaty, tak z příjemného vzrušení tváří v tvář vynalézavosti, s jakou se Fincher tentokrát rozhodl navázat hovor s publikem. Plynulost propojení záběrů, dějových rovin, schopnost pracovat s flashbacky, s diváckým očekáváním, dokonalost obrazových kompozic… Zmizelá je prostě jeden velký filmařský koncert. Přestože nepůsobí převratně ani originálně, jedná se o Fincherův další velký majstrštyk, a pokud tenhle filmař v adaptaci Stiega Larssona (více zde) tak trochu ustoupil ze svého vysokého standardu, nyní stojí zase oběma nohama pevně a neochvějně na zemi.

zmizela_rec_4
Zdroj: Cinemart